Тема. Оздоблення виробів. Мета: ознайомити учнів з технологією оздоблення виробів із деревини мозаїкою; будовою та призначенням інструментів для оздоблення; навчити розробляти орнаменти з елементами народних мотивів, оздоблювати ними плоскі поверхні з деревини металевими вставками виробів; виховувати естетичний смак; розвивати художнє мислення. Основні поняття: мозаїка, інтарсія, маркетрі, інкрустація. О б л а д н а н н я і м а т е р і а л и: лінійка, олівець, штангенциркуль, набір свердел, набір металевих вставок, молоток металевий (100-грамовий), шило, напилки, дрібнозернистий наждачний папір, слюсарний верстат, дошка-підкладка. Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, природознавство, креслення. Очікувані результати навчальної діяльності: уміння характеризувати регіональні особливості оздоблення виробів; розпізнання технік оздоблення виробів із деревини та на металі; уміння переносити композицію на поверхню оздоблювального виробу; виконання оздоблення плоских поверхонь деревини металевими вставками; знання та дотримання правил безпеки праці при виконанні оздоблювальних робіт. Структура заняття I. Організаційний момент. II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів. III. Вивчення нового матеріалу: 1. Способи оздоблення виробів мозаїкою. 2. Інструменти та пристрої, необхідні для виконання оздоблення. 3. Технологія оздоблення дерев'яних поверхонь металевими вставками. IV. Практична робота «Оздоблення плоских дерев'яних поверхонь металевими вставками» V. Підсумки уроку VI. Домашнє завдання ХІД ЗАНЯТТЯ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Фронтальна бесіда. 1) З якою метою оздоблюють вироби? 2) Яку технологічну операцію називають різьбленням? 3) Які відомі вам техніки різьблення? 4) Що є спільного й відмінного між контурним та тригранно-виїмковим різьбленням? 5) Яких правил безпечної праці необхідно дотримуватися під час різьблення? ІII. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Технологія оздоблення виробів з деревини, металу, рогу та інших матеріалів відома ще із часів скіфської культури. У Києві в Софійському соборі збереглися такі вироби, що є історичними пам'ятниками ХІ ст. Їхні фрагменти оздоблювалися технологіями, які народні умільці застосовують і нині. Однією з них є мозаїка. *МОЗАЙКА — це орнаментальне або сюжетне зображення, виконане з однорідних або різних матеріалів (камінь, скло, керамічна плитка, деревина). Орнамент — це оздоблювальний візерунок, побудований на ритмічному повторенні геометричного орнаментна або стилізованих рослинних чи тваринних мотивів. Сюжет — це тема, об'єкт зображення при художньому оздобленні виробів. Мозаїка є одним із видів монументального декоративного мистецтва і застосовується для оздоблення інтер'єрів громадських приміщень та монументальних споруд Залежно від матеріалів, які використовуються, прийомів виконання та художніх особливостей є кілька видів мозаїки, серед яких особливе місце належить мозаїці по деревині. Найвідоміші види мозаїки по деревині, це: *ІНТАРСІЯ — зображення або узори, які виконують вклеюванням тонких пластинок деревини іншої породи у вирізані на поверхні виробу заглиблення. *МАРКЕТРІ — наклеювання рисунка, набраного з кусочків шпона різних порід дерев, на поверхню виробу. Для виконання маркетрі застосовують ножі-різаки з гострим кутом скосу 30...45° і кутом загострення 10...15°. На обох боках різця є фаски. Найпоширеніший технологічний спосіб виконання маркетрі — послідовне врізання окремих елементів у фоновий шпон. Основні етапи цієї роботи зображені на малюнку. Контури допоміжного рисунка (ескізу), виконаного у натуральну величину і в кольорі, переводять на кальку. Комбінований рисунок через копіювальний папір переносять на фоновий шпон. Це — перший етап роботи. Другий етап — вирізування гнізд і вставок окремих елементів мозаїчного набору. Інший спосіб оздоблення полягає в наступному. Ножем-різаком вирізають на фоні один елемент. Під гніздо, яке утворилося, підставляють шпон іншого кольору, призначений для вставки, і підбирають задане ескізом розміщення текстури. Притиснувши лівою рукою обидва листи шпону так, щоб вони не зміщувалися, кінчиком ножа обводять к5онтур вставки (при цьому ніж злегка нахиляють до середини гнізда. а його кінчик щільно притискують до стінок). Потім забирають фон і по контуру вирізають вставку так само, як і гніздо. Після виготовлення гнізда вставку розміщують на фоні і закріплюють із лицьового боку клейовою стрічкою так, щоб вона закривала всі стики між фоном і вставкою. Третій етап — приклеювання набору на основу (облицювання). Клей наносять рівномірним шаром на основу і накладають на неї набір (покритий клейовими стрічками) лицьовим боком угору. Приклеєний до основи мозаїчний набір витримують під тиском між щитами, стягнутими струбцинами. Після висихання з набору акуратно знімають клейову стрічку і циклею вирівнюють поверхню мозаїки. Останній етап роботи — шліфування дрібнозернистою шліфувальною шкуркою, покриття лаком і полірування поверхні. Під час виконання маркетрі для прикрашання виробів із деревини доцільно підбирати орнаменти строгої геометричної форми. *ІНКРУСТАЦІЯ — це оздоблення врізаними в поверхню деревини пластинками із металу, слонової кістки, перламутру та інших матеріалів. Врізки (вставки) розташовані на одному рівні з оздоблюваною поверхнею і відрізняються від неї тільки кольором або матеріалом. Інкрустацію металу по деревині найчастіше поєднують з іншими видами художньої обробки деревини. Інкрустація металом виконується майже так само, як і деревиною, з тією різницею, що метал не наклеюють на оздоблювальній поверхні, а забивають загострені напилком частинки вставки. Сутність її полягає в наступному. На готовий виріб наноситься контурний малюнок, а по ньому долітцями потрібних профілів прорізують щілину завглибшки до 3 мм. У прорізані щілини забивають підігнані смужки металу. Щоб метал краще заходив у щілини, металеві смужки з одного боку загострюють напилком. Метал забивають у деревину без клею. Можна інкрустувати також кольоровим дротом (алюмінієвим, мідним, латунним). Для цього кінчики дроту загострюють напилком, потім установлюють у гніздо від шила і відрізають над поверхнею на висоту 3...4 мм. Дріт забивають трохи вище від рівня виробу, а потім виступ знімають напилком, шліфують наждачним папером і покривають лаком або полірують. IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА "ОЗДОБЛЕННЯ ПЛОСКИХ ДЕРЕВЯНИХ ПОВЕРХОНЬ МЕТАЛЕВИМИ ВСТАВКАМИ" Інструктаж з безпечної праці. Під час виконання оздоблювальних робіт дотримуйся таких правил безпеки: 1. Користуйся лише справним, добре загостреним інструментом. 2. Ручки різальних інструментів, молотків, киянок повинні міцно триматися. 3. Під час різання слідкувати, щоб пальці руки не знаходилися на лінії напряму руху леза інструмента. 4. Різальні інструменти розміщують у футлярах або лотках різальною частиною вниз "від себе". 5. Інструменти не розміщувати та не зберігати в робочому одязі. 6. Після завершення роботи інструмент зберігати у відведених для нього місцях. Інструкційна картка. П о с л і д о в н і с т ь в и к о н а н н я р о б о т и. 1. Підготуйте раніше виготовлені вироби, що мають форму площини. 2. Виконайте ескіз орнаменту або сюжетного малюнка у робочому зошиті для оздоблення виробу металевими вставками. За допомогою копіювального паперу перенесіть з робочого зошита малюнок на поверхню заготовки. 3. Розмітьте місця для кріплення металевих вставок по лінії малюнка (відстань 5 мм.). 4. Виміряйте діаметр дроту, товщину заготовки для оздоблення, глибину кріплення металевих вставок. 5. Намітьте шилом заглиблення для кріплення металевих вставок з дроту. 6. Закріпіть металеві вставки з дроту на поверхні виробу попередньо загостривши їх напилками. 7. Установіть у гніздо від шила металеві вставки з дроту. 8. Молотком забийте дріт так, щоб він виступав на 1...1,5 мм. над поверхнею. 9. Зачистіть виступаючі частини вставок напилком, а оздоблювальну поверхню — дрібнозернистою наждачною шкуркою. V. ПІДСУМКИ УРОКУ. Демонстрація оздоблених учнями виробів, аналіз якості їх виконання, зазначення недоліків, пояснення способів їх усунення. | |
| |
Переглядів: 10014 | Коментарі: 3 | |
Всього коментарів: 0 | |