23:12
Виховний захід з фізики на тему:"ТАЄМНИЦЯ ЧОРНОГО ЯЩИКА"

. Вступ

Перший ведучий розповідає, що таке чорний ящик і яке його призначення. (Уящику схований конкретний прилад, предмет, а тому треба розкрити таємницю ящика шляхом навідних запитань.)

Малюнки проектуються на великий екран за допомогою відео-проектора.


Другий ведучий інформує про порядок проведення вечора й закликає всіх при обмірковуванні будь-якого питання діяти за порадою Козьми Пруткова «Дивися в корінь!».

II. Розминка



Ведучі по черзі пропонують дітям загадки на тему «Фізика навколо нас» і до кожної загадки ставлять фізичне питання. Приклади загадок і питань до них

1. Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)

Питання: Якого кольору біле світло?

Відповідь. Біле світло складне, складається із семи кольорів: червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового.

2. Горя не знаємо, а гірко плачемо. Що це? (Хмари)

Питання: Що більше: хмара або її тінь?

Відповідь. Хмара відкидає конус, що звужується до землі, повної тіні, висота якого через значні розміри хмари велика. Тому тінь хмари на землі мало відрізняється за розмірами від самої хмари.

3. У воді не тоне й у вогні не горить. Що це таке? (Лід)

Питання: Коли лід може бути нагрівачем?

Відповідь. Коли інше тіло, що перебуває в контакті з льодом, має температуру, нижчу за його температуру.

4. Лежить на землі: не зафарбувати, не зіскребти, не завалити. (Тінь)

Питання: Як одержати від одного кілка тінь різної довжини?

Відповідь. Потрібно нахиляти його під різними кутами в напрямку до Сонця.

5. Заревів ведмідь на всі гори, на всі моря. Що це таке? (Грім)

Питання: На вулиці гроза, іде сильний дощ. Яке явище ми зафіксуємо раніше: почуємо грім або побачимо блискавку?

Відповідь: Раніше побачимо спалах блискавки, а пізніше почуємо гуркоти грому. Так буде тому, що швидкість поширення світла 300 000 км/с, а звуку в повітрі за нормальних умов й 20 °С — 340 м/с.

6. Що йде, не рухаючись із місця? (Час)

Питання: Чи завжди час іде з однаковою швидкістю?

Відповідь: Ні; його хід залежить від швидкості руху системи відліку.

III. Розкриття таємниць «чорних ящиків»

1-й ведучий (звертаючись до дітей). Назвіть будильник часів Олександра Македонського.

Після декількох відповідей нарешті хтось говорить «Півень». Ця відповідь і була задумана. Асистенти вносять «чорний ящик». Ведучий розкриває ящик й, на диво учнів, подає півня, склеєного із цупкого паперу, красиво розмальованого. А до його лапки прив'язана бірочка зі словами: «Не дражнити — клюється!»

2-й ведучий. Пропоную таке завдання: назвіть перший екіпаж людини. (Діти дають всілякі відповіді.)

Асистенти вносять «чорний ящик». Розкривають його й виймають... іграшку — дитячу коляску. Ведучий знову звертається до учнів, ставлячи питання: Які сили виникають у ресорах дитячої коляски і яке призначення ресор?

Відповідь: виникають сили пружності. Ресори складаються із пружних пружин. Під час їзди по поганій дорозі зберігають плавність ходу — руху в результаті своєї деформації.

1-й ведучий. А тепер фізична пауза. {Ставляться цікаві фізичні досліди з поясненням їхньої суті.)

Дослід 1. Варене яйце «уповзає» у пляшку. Беремо пляшку, варене вкруту куряче яйце, очищене від шкаралупи, шматок паперу й сірника. Переконуємося, що яйце, покладене на горлечко пляшки, не провалюється усередину. У пляшку опускаємо палаючий папір і знову кладемо яйце на горлечко. Через якийсь час воно провалюється усередину пляшки. Чому?

Дослід 2. На стіл ставлять порожню склянку. На неї кладуть фанерку (або ДВП), а зверху гирю масою 5 кг, можна 2 кг (з набору гир). Молотком різко вдаряють по гирі. Склянка під нею залишається цілою. Чому?

2-й ведучий. Продовжуємо розкривати таємниці чорних ящиків. Питання до залу: замінник футбольного м'яча. Що це?

Вислухавши відповіді (надувна куля, картоплина, паперова коробка й інші), ведучий витягує з «чорного ящика» консервну бляшанку.

2-й ведучий. На кришці й днищі бляшанки виштампувані концентричні окружності — гофри. Яке їхнє призначення?

Відповідь: гофри дають можливість кришці й днищу сильно деформуватися при знаходженні, наприклад, у теплому приміщенні, при цьому вміст бляшанки може розширюватися за рахунок її вигинання. Якби гофри були відсутні, то при нагріванні в бляшанках могли б виникнути щілини, що призвело б до псування консервів.

1-й ведучий. Питання: футболіст відчує сильніше удар м'яча: коли біжить назустріч м'ячу, коли біжить від м'яча або коли стоїть нерухомо?

Відповідь: коли біжить назустріч м'ячу, тому що в цьому випадку швидкість м'яча щодо людини в сумі більше, ніж її швидкість щодо землі (Vм’яча відносно людини = Vм’яча відносно землі + Vлюдини відносн землі )

Ще питання: Чому м'яч підстрибує, коли ним ударяють об землю, а камінь— ні?

2-й ведучий. Продовжуємо розкривати таємниці чорних ящиків. (Ставить чергове запитання залу.) Грім і блискавка й удень, і вночі, в будь-яку погоду. Що це?

Після того, як вислухані різні відповіді, асистент виносить «чорний ящик», обережно відкриває його, і ведучий витягає відтіля чорну кішку. Живу! На лапці її бірочка зі словами: «Погладь мене в темній кімнаті, будь ласка». Гасять у залі світло, і «прохання» кішки виконується.

2-й ведучий (звертається до залу з питанням). Чому чутне потріскування— «грім» і спостерігається світіння— «блискавка»?

Перший ведучий проводить ще дослід з високовольтним індуктором — розряд між двома кулями; якщо в школі його немає, то дослід проводиться з електрофорною машиною.

Потім цей же ведучий ставить питання залу:

1. Якої форми буває блискавка?

2. Чому блискавка розколює дерева?

3. - Чому при спалаху блискавки колеса візка й ноги коня, що біжить,

здаються застиглими на місці?

4. Чому в альпіністів існує правило: ночуєш високо в горах — всі металеві предмети збери й поклади окремо подалі від табору? Демонстрація фрагменту про блискавку за допомогою відеопроектора.

2-й ведучий. У цьому ящику — «думаюча» машина. Що це за машина?

Після декількох відповідей ведучий розкриває ящик, дістає мікрокалькулятор. Він вручається учню, що відгадав.

2-й ведучий. І, нарешті, «родзинка» нашого вечора!

Викликає бажаючого розпакувати «чорний ящик». Учень спочатку виймає один, потім другий ящик, з 2-го — третій і т. ін. В останньому — тарілка, на якій лежить звичайна родзинка (діти із залу цього не бачать). Ведучий пропонує учневі подивитися на родзинку через двоопуклу лінзу, попереджаючи, щоб він не говорив залу, що побачив. Потім по черзі підходять інші діти. Коли бажаючих вже не стане, з ящика витягають тарілку з родзинкою й показують всьому залу.

1-й ведучий (пояснює). Це й є родзинка нашого вечора. Більшого ми вам не обіцяли. Чим багаті, тим і раді. Є одне маленьке питання: куди «зникла» енергія сонячного світла під час сушіння винограду для одержання родзинки?

Відповідь: пішла на випаровування вологи й біологічні процеси.

Ведучі (говорять хором, звертаючись до залу). Ми розкрили з вами таємниці тільки шести «чорних ящиків». Сподіваємося, що це стало для вас цікавою подорожжю у мир природи й фізики. Ми чекаємо пропозицій і питань для ще однієї «зустрічі» із чорними ящиками. На все добре!

Категорія: Позакласна робота | Переглядів: 2186 | Додав: admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: