Тема: Види та призначення листового металу та дроту.
Тема: Види та призначення листового металу та дроту. Оцінювання навчальних досягнень учнів за розділом «Проектування виробів»
Мета:
1.Ознайомити учнів із технологією виготовлення листового металу на прокатних станах, його видами, призначенням та застосуванням, працею робітників, які виготовляють листовий метал та дріт;сформувати уявлення про процес виготовлення дроту; навчити визначати його види.
2.Виховувати економічне ставлення до матеріалів та бережливе ставлення до інструментів та пристосувань, які використовуються під час конструювання та виготовлення виробів із листового металу та дроту. 
3. Розвивати творчу пізнавальну активність.

Дидактичний матеріал: зразки предметів зі сталі та кольорових металів різного профілю, набір зразків алюмінієвого, мідного, сталевого дроту, слюсарна лінійка, штатив, набір ваг, молоток слюсарний, шліфувальна шкурка. 
Тип уроку: комбінований.

План уроку
№ п/п
 Етапи уроку
 Час
 хв Організаційно методичні вказівки
1

 

Організаційна частина 3

3 Вивчення нового матеріалу

1.Способи виготовлення листового металу
2.Види листового металу
3.Способи виготовлення дроту 13 
4 Лабораторно-практична робота «Визначення видів листового металу та дроту» 12 
5 Оцінювання навчальних досягнень учнів за розділом «Проектування виробів» 7 
6 Підсумки уроку 5 

ХІД УРОКУ

І.Організаційна частина, перевірка наявності учнів в класі
Привітання з класом, концентрація уваги учнів та перевірка наявності. Організація і перевірка готовності учнів до роботи, створення позитивної емоційної атмосфери.


ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Фронтальне опитування.
1. Що називають металами?
2. Назвіть механічні властивості металів.
3. Що таке гнучкість?
4. Що таке пружність?
5. Що таке твердість?
6. Чим метали відрізняються від інших конструкційних матеріалів?
7. Де використовують метали.

Повідомлення учнів.
Учитель запрошує бажаючих до виступу та пропонує іншим учням заповнити у зошитах відповідну таблицю.

Професії робітників, які виготовляють або обробляють метал Умови праці Яку роботу виконує
  


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Способи виготовлення листового металу.
Питання про виготовлення листового металу на прокатних станах доцільно розпочати з демонстрації його зразків різного профілю та різної товщини.

Бесіда 
1) Для чого виготовляють метали з різним профілем?
2) Де застосовують листовий метал?
3) У чому відмінність продемонстрованих зразків металів?

Розповідь учителя.
Листовий метал одержують зі зливків сталі або кольорових металів на спеціальних машинах – прокатних станах.
На прокатних станах такі зливки, нагріті до високої температури, пропускають між циліндричним сталевими або чавунними вавками, що обертаються в протилежних напрямках. Протиснутий між вавками зливок стискується і набуває форми листа. Прокатування листового металу відбувається за кілька прийомів між вавками з різною відстанню між поверхнями, від найбільшої до найменшої необхідної товщини.
Пояснення супроводжується демонстрацією схеми вавки, наведеною у підручнику, та зразків листового металу, виготовленого з різних металів (сталі, міді, цинку).

2. Види листового металу. 
Розповідь учителя.
 Листовий метал поділяється на два види: покрівельну листову сталь і жерсть. Покрівельна листова сталь завтовшки від 0,25мм до 2мм має чорний колір поверхні, тобто без захисного покриття, та оцинкована. Жерсть має товщину від 0,2мм до 0,5мм. Розрізняють чорну (без покриття) й білу (з обох боків покривається тонким шаром олова) жерсть.
Покриття цинком і оловом запобігає корозії металу (іржавінню). Листову сталь виробляють на металургійних заводах із виплавленої сталі способом гарячого чи холодного прокатування на спеціальних станах. Після прокатування листову сталь ріжуть на листи певних розмірів і піддають подальшій обробці.
Крім сталевого листового металу, промисловість України випускає листову мідь, латунь і листовий алюміній, які також належать до листових металів.
Листовий алюміній має сріблясто –білий колір, легко піддається обробці. Його використовують у літакобудуванні, приладобудуванні, а також для виготовлення різних побутових і технічних виробів. Паяння та зварювання алюмінію потребують спеціальних умов, тому алюмінієві листи зазвичай з’єднують клепанням.
Листова латунь має жовтий колір, добре паяється, зварюється, обробляється різанням, гнеться; широко використовується в техніці, зокрема в приладобудуванні.
Листовий метал виготовляється у вигляді різних профілей: листових, кутових, таврових, П-подібних, напівкруглих, фігурних тощо.

Експеримент 
Мета: властивості різних видів профілю листового металу під час прикладання на них механічних зусиль.

Хід експерименту
1. Закріпити на штативах заздалегідь підготовлені зразки листового, кутового та таврового профілю металу однакової довжини.
2. Підвісити до вільного кінця важки.
3. Продемонструвати учням, що метал у вигляді полоски деформується відразу після докладання незначних зусиль, кутовий профіль – при більшому навантаженні, а деформація таврового металу можлива при набагато більшому навантаженні.

Із метою кращого засвоєння учнями нового матеріалу вчитель демонструє фотографії із журналів або інших джерел щодо застосування металів із різним профілем під час конструювання різних промислових виробів, виробів домашнього вжитку тощо.

3.Способи виготовлення дроту.
 
Розповідь учителя.
Розповідь про техніко-технологічні властивості дроту рекомендується розпочати із демонстрації заздалегідь підготовлених зразків дроту, виготовлених із різного матеріалу, різної форми та різними розмірами поперечного перерізу.
- Чи можна, на вашу думку, методом прокатування отримати дріт у вигляді смуг, прутків із різною формою поперечного перерізу?
Узагальнюючи відповіді учнів, учитель насамперед уводить поняття дріт як виріб із металу, у вигляді тонкої металевої нитки або прутка, що має малий розмір (наприклад, діаметр) поперечного перерізу, порівняно з його довжиною.
- Назвіть промислові галузі використання дроту.
Учитель узагальнює відповіді учнів і демонструє вироби та пристрої, виготовлені з використанням дроту (трансформатори, дроселі, резистори, вироби домашнього вжитку, моделі, зразки виробів, виготовлених учнями, тощо).
Способи виготовлення дроту та листового металу мають спільні ознаки. Насамперед, в обох випадках використовують нагрітий до високої температури метал і , по – друге, їх отримують пропусканням між вальцями, що обертаються. 
Дріт виготовляють на метало переробних підприємствах шляхом волочіння або прокатування. Волочіння – це спосіб обробки металів тиском, коли розпечену заготовку протягують крізь отвір. При цьому діаметр отвору менший за діаметр заготовки. Для надання дроту більш точних розмірів і гладкості під час протягування застосовують оправки.
Здебільшого на сталеплавильних підприємствах виготовляють дріт, торцева частина якого має круглу, квадратну, шестигранну або полосову (штабову) форму, а для його виготовлення використовують мідь, алюміній, сталь та інші метали.
(Учитель демонструє відповідні зразки дроту або їх зображення на плакатах або інших інформаційних джерелах).
Виробництвом дроту на сталеплавильних підприємствах займаються висококваліфіковані працівники – волочильники. Вони повинні добре знати режим роботи та технологічний процес прокатного стану, властивості різних металів, їх призначення та використання.

Робота за підручником.
Опрацювати відповідний матеріал підручника і записати до зошитів визначення листового металу та дроту, а також способи їх виготовлення.

ІV. Лабораторно-практична робота «Визначення видів листового металу за їхніми механічними властивостями та зовнішніми ознаками»

Інструктаж до виконання лабораторно-практичної роботи.
Кожна група учнів отримує чотири зразки металів (сталь, алюміній, мідь, цинк) та інструкційну карту щодо виконання роботи.

Інструкційна карта
1) Розглянути зразки металів.
2) Порівняти механічні властивості металів: пружність, гнучкість, твердість.
3) Порівняти зовнішні ознаки металів (колір).
4) Визначити вид металу
5) Заповнити таблицю.

Механічні властивості металів Зовнішні ознаки (колір) Вид металу
Пружність Гнучкість Твердість  
   

Виконання лабораторно-практичної роботи.
Учні виконують роботу в зошитах, користуючись інструкційною картою.
Під час лабораторно-практичної роботи вчитель надає учням консультації, пропонує за необхідністю внести корективи.

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Бесіда.
У яких галузях промисловості застосовують метали?
Учитель узагальнює відповіді учнів і повідомляє, що властивості металів обов’язково враховуються під час проектування та конструювання виробів. Наприклад, слюсарні лінійки виготовляють зі сталі, яка має більшу твердість і пружність, ніж сталь, із якої виготовляють віконні кутники, а залізо рубанка має меншу твердість, ніж різальна частина свердла, тощо.

VІ. Підсумки уроку.
Учитель оцінює результати практичної роботи та вміння колективної роботи, аналізує типові помилки.

VІІ. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про професії робітників, які виготовляють або обробляють метал.


Категорія: Уроки 5-6 класи | Додав: ROM@N (13.03.2010)
Переглядів: 7066 | Теги: план конспект уроку | Рейтинг: 2.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: