Тема: ТЕХНІЧНЕ КОНСТРУЮВАННЯ. ОСНОВИ КРЕСЛЕННЯ
Тема: ТЕХНІЧНЕ КОНСТРУЮВАННЯ. ОСНОВИ КРЕСЛЕННЯ
Мета: навчальна: дати поняття про технічний рисунок, кресленик і документ, ознайомити з основними правилами оформлення графічних документів {типами ліній, застосуванням умовних позначень і масштабу, призначенням та застосуванням креслярського ін¬струменту; 
розвивати вміння виконувати технічний рисунок, навички нанесення креслярських ліній; 
виховувати акуратність у виконанні графічних робіт.
Міжпредметні зв'язки: геометрія, алгебра, образотворче мистецтво.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних знань учнів
III. Оголошення теми, мети уроку
IV. Вивчення нового навчального матеріалу

1. Стислі відомості з історії виникнення креслення.
2. Графічні зображення в кресленні.
3. Правила побудови технічного кресленика, ескізу.
4. Умовні позначення на креслениках.
5. Типи ліній, масштаб.
V. Практична робота.
. Виконання креслярських вправ або технічного рисунка виробу
VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

Вивчення нового навчального матеріалу
Під час археологічних розкопок були виявлені перші зображен¬ня, що їх виконувала людина на камені. Пізніше, коли людина на¬вчилась будувати житло, необхідним стало планування його побу¬дови. Для цього слід було, насамперед, відобразити житло графічно. Так з'явилися перші кресленики. На них не було розмірів окремих елементів та виробу або споруди в цілому. Проте, у більшості ви¬падків люди намагались дотримуватись на зображенні пропорцій. Виконувались зображення у зменшеному вигляді і, як правило, це був малюнок того чи іншого об'єкта. Людина зображала його таким, яким спостерігала або мріяла виготовити. Проте, за таким зображен¬ням не завжди можна було виготовити виріб або змайструвати пев¬ний пристрій. Тому й виникла необхідність у визначенні та дотри¬манні певних правил.
Одним з таких правил є вимірювання і розмічання. Сьогодні ві¬домо, що першим інструментом, який використовувала людина, був довгий шкіряний або лляний шнур, поділений на 12 частин. Його використовували для розмічання на землі майбутніх будівельних споруд прямокутної форми. У будь-якому випадку, закріпивши від¬різки у пропорції 3:4:5, завжди одержували прямокутний трикут¬ник. Пізніше він дістав назву Піфагорового трикутника, на честь давньогрецького філософа-математика Піфагора.
Із давніх-давен люди користувалися різними одиницями виміру: сажень, лікоть, аршин, ярд... Розвиток торгівлі вимагав застосуван¬ня вимірювання для визначення кількості та вартості товару (рулони тканини, дерев'яні заготовки тощо). Але різні люди мають різну до¬вжину ліктя, тому вимірювана довжина того самого виробу у різних продавців відрізнялась.
Оскільки торгівля здійснювалась не лише між окремими людь¬ми, а й між державами, виникла необхідність запровадження спільних одиниць вимірювання для всіх країн. Так виникла од¬на з основних одиниць вимірювання — метр. Менша в 10 разів за метр одиниця називається дециметр, у 100 разів — сантиметр, у 1000 разів — міліметр. Нині на графічних зображеннях прийня¬то всі розміри проставляти в міліметрах. Тому біля числа, яке вка¬зує на розмір того чи іншого елемента креслення, одиниця вимірю¬вання не записується.
Кресленик — графічний конструкторський документ, що зобра¬жує виріб, визначає його конструкцію та містить дані, згідно з яки¬ми розробляють, виготовляють, контролюють, монтують, експлуату¬ють та ремонтують цей виріб. За допомогою кресленика конструктор передає свій задум робітникові, а спеціаліст вивчає будову складних машин. Ось чому креслення називають мовою техніки.
Ескізний конструкторський документ, ескіз, — кресленик, виконаний без дотримання масштабу і призначений для разового використання.
Якщо ви подивитеся на кресленик, то побачите, що він склада¬ється з ліній різної товщини, кожна з яких має своє призначення. Застосування різноманітних ліній робить кресленик більш виразним і зрозумілим для користувачів.
Суцільна товста основна лінія призначена для показу видимих контурів предметів. Обрана товщина цієї лінії має бути однаковою для всіх зображень одного кресленика. Від її товщини залежить тов¬щина інших ліній.
Суцільна тонка лінія використовується для проведення винос¬них і розмірних ліній.
Штрихова лінія застосовується для показу на зображеннях неви¬димих контурів предметів. Вона складається з окремих штрихів (ри¬сочок) однакової довжини. Штрихова лінія на контурах зображення починається і закінчується цілими штрихами. Не можна називати штрихову лінію пунктирною, тому що ця назва не відповідає харак¬теру лінії. Адже пунктирна лінія — це лінія з точок, а не зі штрихів.
Штрихпунктирна тонка лінія призначена для показу осьових і центрових ліній. Вона складається з довгих тонких штрихів і точок між ними. Штрихпунктирна лінія починається і закінчується тіль¬ки штрихами. Якщо штрихпунктирна лінія показує вісь, вона повин¬на виступати за контур зображення. Центрові лінії повинні обов'яз¬ково перетинатися штрихами в місці центру фігури.
Штрихпунктирна з двома точками лінія показує лінії згину на розгортках.
Суцільна тонка, штрихова, штрихпунктирна тонка та штрих¬пунктирна з двома точками лінії у 2—3 рази тонші від суцільної тов¬стої основної лінії.
Розміри на креслениках позначають розмірними числами на роз¬мірних лініях.
Межі вимірювання розміру вказують виносними лініями, які про¬водять перпендикулярно до відрізка контуру зображення, розмір якого позначають. Розмірні лінії проводять паралельно до тих від¬різків, розміри яких визначають.
Розмірну лінію з обох боків обмежують стрілками. У межах крес¬леника стрілки повинні бути приблизно однаковими, незалежно від довжини розмірної лінії.
Взаємне розміщення виносних і розмірних ліній має бути таким, щоб вони разом з відрізком, що вимірюється, утворювали прямокут¬ник.

Розмірне число наносять над розмірною лінією ближче до її се¬редини, якщо лінія розташована горизонтально або похило, і ліво¬руч від середини, якщо лінія розташована вертикально. Лінійні роз¬міри, які позначають величини прямолінійних елементів предмета (довжину, ширину, товщину), подають У міліметрах, але позначення одиниці вимірювання не вказують Кутові розміри (розміри кутів) указують умовними позначен¬нями на креслениках у градусах. Виносні лінії кутового розміру є продовженням сторін вимірюваного кута, а розмірну лінію прово¬дять у вигляді дуги кола із центром у вершині кута

Практична робота.

Виконання креслярських вправ або технічного рисунка виробу

Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи

Категорія: Уроки 5-6 класи | Додав: ROM@N (13.01.2010)
Переглядів: 6472 | Рейтинг: 3.5/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: