Призначення та будова інструменту для площинного розмічання

Мета: навчальна: сформувати уявлення про призначення та будову  вимірювальних інструментів. Прийоми, розмічання за шаблоном. Відомості про припуски на обробку.

Виховна: виховувати старанність і культуру праці учнів.

Розвиваюча: пізнавальний інтерес та логічне мислення.

 Об’єкт праці: вимірювальні та креслярські інструменти.

 Дидактичні засоби: плакати та креслярські інструменти. 

 Інструменти та матеріали: олівець, метр, кутник, рейсмус, малка, єрунок і рулетка.

Тип уроку: комбінований з елементами бесіди.

План уроку

1.     Організаційна частина      2хв.

2.     Актуалізація знань учнів    5хв.

3.     Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів                        2 хв.

4.     Викладення нового матеріалу       20хв.

5.     Закріплення нового матеріалу        10хв.

6.     Підведення підсумків уроку            3хв.

7.     Завдання для виконання вдома           2хв

1)     Організаційна частина                                                                   

Привітання з класом, ознайомлення з учнями, перевірка їх наявності на уроці за журналом, концентрація уваги учнів, перевірка готовності учнів до уроку. Створення позитивної, емоційної атмосфери.

2)  Актуалізація знань учнів         

1. З чого складається лобзик?

2. Як потрібно правильно закріпляти пилочку?

3. Які ви знаєте допоміжні засоби при пилянні лобзиком?

4. Які ви знаєте види фанери?

3)  Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів                                                                                        

Тема уроку: (записується на дошці). Вимірювальні та креслярські інструменти.

 Мета: ознайомитись з будовою та призначенням креслярськими інструментами. Розглянемо прийоми розмічання заготовки.

4)  Викладення нового матеріалу   

Методи: пояснення з елементами бесіди, спостереження.

Основні поняття: розмічання, ціна поділки шкали, поділка, шкала.

План уроку

1.     Основні етапи розмічання та його види.

2.     Шкала та поділки шкали.

3.     Допоміжні інструменти при розмічанні.

4.     Шаблони та їх застосування.

 

Розмічання – нанесення на заготовку точок і ліній, які показують контури поверхонь, що підлягають обробці, а також допоміжних ліній і центрів отворів майбутнього виробу.

Розмічання – одна з важливих і трудомістких операцій, від виконання якої багато в чому залежить не тільки якість виробу, а і витрачені матеріали.

Методи вимірювання характеризуються застосуваннями засобами вимірювання та прийомам використання їх.

Розрізняють методи вимірювання абсолютні, або безпосередні, коли визначають значення всієї вимірювальної величини безпосередньо за показами вимірювального засобу, і відносні, або порівняльні, що ґрунтуються на порівнянні вимірювальної величини з певною величиною – еталоном.

Розрізняють такі основні експлуатаційні показники засобів вимірювання.

Шкала призначена для відліку показів вимірювального засобу; має низку відміток (штрихів, точок), що відповідають певним значення вимірювальної величини.

Поділка шкали – відстань між осями поряд розташованих штрихів.

Ціна поділки шкали – значення вимірювальної величини, що відповідає одній поділці шкали.

Найпростіші вимірювальні і розмічальні інструменти застосовують у столярному виробництві для контролю лінійних розмірів, кутових величин, правильності поверхні, для розмічання заготовок. До найпростіших інструментів для контролю лінійних розмірів відносять: лінійки, метри, рулетки, кутники, єрунок, малка, висок, рейсмус.

Метр має 10 ланок загальної довжини 1000 мм. Складний метр має змогу вимірювати матеріали, заготовки, готові вироби з точність до 0,5 мм.

Рулетки складається з сталевої або полотняної стрічки, що намотується в ручну або за допомогою ручки на стержень. Точність вимірювання рулеткою становить від 0,5 до 1 мм.

Кутник складається з колоди і пера, скріплених між собою під кутом 90˚ прямим наскрізним шипом на клею або заклепкою.

Єрунок призначений для розмічання й вимірювання кутів 45˚ і 135˚. Він складається з колоди і пера, скріплених разом під кутом 45˚.

Малка призначена для вимірювання кутів за зразком і перенесення їх на заготовки – деталі. Вона складається з колоди прямокутної призматичної форми і пера, яке вставлене в проріз і скріплене колодою шарнірним болтом і барабан-гайкою.

Висок складається з металевої конусоподібної гирки, підвішеної до суканого льняного шнура, який намотується на котушку.

Рейсмус призначений для нанесення рисок, паралельних одному з боків бруса, деталі. Він має колоду з двома круглими отворами що є напрямними для двох брусків – стержнів, які вільно пересуваються в них. На кінці бруска з одного боку є металеві шпильки (голки), якими наносять риски.

Шаблон – розмічальний інструмент, що має дійсний розмір і форму. Розмі

й треба зняти із заготовки в процесі обробки, що має розмір виробу передбачені кресленням. Припуск на обробку для деревини становить від 0,5 до 1 мм.

5)  Закріплення нового матеріалу   а) бесіда

1. Яким інструментом вимірюють деталі?

2. З яких складових частини складається кутник?

3. Який процес ми називаємо розмічанням?

4. Пояснити, що ми називаємо припуском на обробку.

  б) виконання вправ на розмічання, знаходження ціни поділки шкали

 Метод проведення: фронтальна, індивідуальна.

 Розгляд інструментів для креслення та визначання їх частин.

6)  Підведення підсумків уроку                                                 2хв.

Таким чином сьогодні на уроці ми ознайомились з процесом розмічання, та інструментами для виконання цих процесів. На наступному уроці ми продовжимо вивчати процес розмічання, а саме перейдемо до практичного використання процесу розмічання.

7)  Завдання для виконання вдома                                           2хв.

Вдома ви повторюєте матеріал за конспектом і підручником, на наступний урок мати обов’язково олівець, лінійку та спецодяг.
Категорія: Уроки 5-6 класи | Додав: admin (18.11.2011)
Переглядів: 5650 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: