Тема. Пиляння деревини. Підготовка ручних пилок до роботи. Прийоми запилювання і пиляння.
Мета. Дати учням поняття про операцію пиляння, види та прийоми пиляння,ознайомити з видами ножівок та підготовкою їх до роботи, розвивати навички роботи ножівкою, самостійність під час виконання практичної роботи, ознайомити з професією столяра. Тип уроку. Комбінований. Обладнання. Робоче місце столяра, набір ножівок, набір інс¬трументу для підготовки ножівок до роботи, бруски деревини, лі¬нійка, олівець, робочий зошит, плакат «Столярна ножівка». Об'єкт роботи. Упор. Хід уроку: І. Організаційна частина. 1. Привітання з учнями. 2. Перевірка присутності уч¬нів на уроці та робочого одягу. 3. Призначення чергових. 4. Перевірка підготовки ро¬бочих місць учнів до уроку. II. Актуалізація знань, умінь, навичок учнів. 1. Який вимірювальний ін¬струмент використовують для розмічання деревини? 2. Розмічання деталей вико¬нують за описом, малюнком, кресленням чи ескізом? 3. Яке призначення кутника та рейсмуса при розмічанні де¬талей? 4. Яка будова рейсмуса? 5. Які інструменти відносять до розмічальних, а які — до кон¬трольно-вимірювальних? 6. Що таке припуск? 7. Як під час розмічання ви¬користовують шаблон? 8. Робота з картками (індиві¬дуальне опитування). III. Мотивація навчальної дія¬льності. Повідомлення учням нової теми, ознайомлення їх з метою та завданнями уроку. IV. Виклад нового матеріалу. 1. Пояснення теми уроку за таким планом: а) процес пиляння деревини; б) будова ножівки; в) види пилок; г) пристрій для розведення зубів пилок; д) інструмент для загострен¬ня ножівок; е) підготовка пилки до роботи; є) прийоми пиляння. 2. Короткий виклад теми уроку. Процес пиляння полягає у роз¬різанні зубами пилки волокон де¬ревини, в результаті якого утво¬рюється пропил. Для ручного пи¬ляння деревини використовують столярну ножівку. Вона склада¬ється з полотна, ручки, гвинтів кріплення полотна до ручки. За формою зубів на полотні розрізняють пилки для поздов¬жнього, поперечного та зміша¬ного пиляння. Форма зуба яв¬ляє собою клин. Щоб зменши¬ти тертя між полотном пилки і стінками пропилу та полегшити пиляння, зуби пилки відгинають у різні боки. Ця операція нази¬вається розведенням зубів. Підготовка ножівки до роботи полягає у розведенні та загострен¬ні зубів. Розводять зуби пилки на заводі спеціальними пристроя¬ми, які називаються розводками. Загострювати пилки необхідно періодично у шкільних майстер¬нях. Для цього використовують тригранний напилок. Полотно пилки затискують у лещатах слю¬сарного верстака між двома до¬щечками (з фанери) так, щоб над поверхнею виступали тільки зу¬би. Вставляють напилок ребром у міжзубову западину та, рухаю¬чи його вперед-назад, загострю¬ють зуби пилки. Ручне розпилювання викону¬ють на столярному верстаку. За¬готовку закріплюють так, щоб лінія пиляння була спрямована вертикально вниз. Пилку три¬мають правою рукою за ручку. Полотно пилки розміщують по¬ряд з лінією розмітки. Лінія роз¬мітки під час пиляння має зали¬шатися на заготовці. Короткими рухами нахиленої на себе пил¬ки роблять невелике запилюван¬ня. Направляють полотно точ¬но по лінії розмітки невеликим дерев'яним брусочком. Коли по¬лотно пилки заглибиться в де¬ревину на 5 — 8 мм, напрямний брусочок знімають і роблять плав¬ні рухи пилкою на всю довжину полотна. Натискувати з великою силою на пилку не потрібно, бо вона відхилятиметься від ліній розмітки. Кількість поступаль¬них рухів пилкою не повинна пе¬ревищувати 120 за 1 хв. Під час пиляння потрібно сто¬яти трохи нахилившись вперед і стежити, щоб полотно рухалось перпендикулярно до заготовки. Корпус працюючого має бути нерухомим, нахиленим уперед під кутом 80°. Закінчують пилян¬ня короткими рухами, послабив¬ши тиск на ножівку. Відпиляну частину заготовки необхідно під¬тримувати лівою рукою, щоб не допустити сколювання й відко¬лювання. V. Систематизація знань. 1. За якими ознаками поділя¬ють столярні пилки і на які види? 2. Як готують пилки до роботи? 3. Назвіть елементи і форми зубів пилок для поздовжнього, поперечного і мішаного пиляння. 4. Які види пилок відносять до натягнутих і ненатягнутих? 5. Як виконують випрямлен¬ня полотна, розведення і загос¬трення зубів пилок для основ¬них видів пиляння? 6. Якою має бути робоча по¬за під час пиляння пилкою? VI. Вступний інструктаж до практичної роботи. 1. Демонстрування готового виробу «Упор» та його елемен¬тів. Показ загострення зубів пил¬ки та випилювання брусочків для виробу за кресленням. 2. Правила безпечної праці під час пиляння: • працювати можна тільки справним і гострим інструментом; • під час запилювання треба користуватися брусочком; • пиляємо на повний замах, коли пилка увійде в деревину на глибину 5 — 8 мм; • частота поступальних рухів під час пиляння не повинна пе¬ревищувати 120 за 1 хв. VII. Практична робота. 1. Виконати креслення виро¬бу (у робочих зошитах). 2. Загострення зубів пилки та підготовка її до роботи. 3. Випилювання бруска за крес¬ленням. VIII. Поточний інструктаж. Під час практичної роботи треба спостерігати за роботою учнів та правильністю її вико¬нання. У процесі роботи вказу¬вати на недоліки, які допуска¬ють учні під час роботи. В разі потреби проводити індивідуаль¬ні пояснення, інструктажі та де¬монструвати учням прийоми ро¬боти. Стежити за дотриманням учнями правил безпечної пра¬ці. IX. Заключний інструктаж. По закінченню практичної роботи слід узагальнити всі ті недоліки, які допускали учні у процесі її виконання. Проаналі¬зувати їх та вказати учням, щоб у майбутньому вони не допуска¬ли таких помилок. Продемон¬струвати правильно виконані ви- роби і зіпсовані (якщо такі є). Дати загальну характеристику роботи учнів. Виставити оцінки за практичну роботу учнів. X. Прибирання робочих місць. Дати вказівку учням прибра- ти свої робочі місця, привести в порядок свій зовнішній вигляд, а черговим учням старанно при¬брати майстерню. Виходити з на¬вчальної майстерні учні мають тільки з дозволу вчителя. | |
| |
Переглядів: 5250 | Коментарі: 4 | |
Всього коментарів: 0 | |