Розвиток творчих здібностей учнів засобами ділової гри У підлітковому віці спостерігається потреба у формуванні власного світогляду, прагнення бути дорослим, бурхливий розвиток фантазії та уяви, спрямованість на самоствердження перед суспільством. Задоволенню цих прагнень сприяють ділові ігри, які залучають підлітка до діяльного вирішення завдань і проблем. Ділова гра використовується для вирішення комплексних завдань, засвоєння нового та закріплення вивченого матеріалу, розвитку творчих здібностей, формування загальнонавчальних умінь, а також дає можливість учням зрозуміти і засвоїти навчальний матеріал з різних позицій. Навчання засобами ділової гри сприяє здобуттю більш глибоких теоретичних знань, прийняттю оптимальних рішень, розвитку активності учня; відповідає інтересам того чи іншого учасника гри; спонукає творчо засвоювати матеріал і приймати, залежно від ситуації, правильні рішення. У діловій грі ігрові елементи об'єднані в єдине ціле із сферою реальних життєвих ситуацій, присутній елемент зацікавленості, оскільки гра містить необхідні учням факти, події, ситуації, створюються нові цікаві моменти, в яких гравець може яскравіше розкрити себе, формуються уміння і навички, необхідні у майбутньому житті, громадянська та особистісна позиція дитини: швидкість у прийнятті рішення, наявність у власних рішеннях твердих переконань, елементів нового, вміння користуватися науковою літературою, науковою термінологією, засобами художнього слова тощо. Пропонується власний досвід розробки ділових ігор. Можливо, ці міркування стануть у пригоді іншим викладачам, що прагнуть опанувати цей метод навчання. По-перше, бажано, щоб концептуально ділова гра за змістом та структурою відповідала моделі М. Ліндерса та Д. Ерскіна. Тобто, щоб її можна було класифікувати з погляду трьох складових: аналітичної, концептуальної, презентаційної. По-друге, як твердить П. Лоуренсон, у діловій грі бажано розглядати одну ситуацію (задачу), що мала реальне втілення на знайомій учням темі, розділі модуля. По-третє, структурно ділова гра має складатися із таких розділів: роз'яснювальна частина гри, тобто ситуація, викладена у грі, має бути цілком (до дрібниць) зрозуміла читачеві По-четверте, бажано, щоб викладена у діловій грі ситуація була описана у минулому часі. Тоді матеріал гри може мати тривале життя. Нарешті, по-п 'яте, текст ділової гри має бути написаний чітко, без граматичних та синтаксичних помилок. Необхідно застосовувати принцип послідовності у використанні ділових ігор. Тобто при вивченні предмета в основній школі використовуються ігри першого рівня складності (майже в усіх модулях). Ці ігри надають учням можливість за короткий термін, отримати перший позитивний досвід навчання за цією методикою; закріпити навички роботи з ігровим матеріалом і, набути впевненості в опануванні теоретичного матеріалу. Зростає зацікавленість учнів у засвоєнні теоретичного матеріалу, активність під час обговорення матеріалів гри, особливо якщо застосовані елементи змагання між двома-трьома командами. Всі використовувані ділові ігри побудовано на інформації модулів інваріантної та варіативної частин програми, сучасних освітянських технологіях. Зрозуміло, що це скорочує аналіз ситуації та розробку керівних рішень щодо її зміни. Здебільшого проблема, що розглядається у цих іграх, не має багатофакторного характеру, хоча і охоплює весь модуль теоретичного розділу курсу. Така ділова гра вміщує, як правило, одну ситуативну задачу по даному модулю програми. Основою індивідуальної системи роботи за методом ділової гри є два обов'язкові моменти: учні мають приходити на заняття підготовленими та уважно слухати і енергійно реагувати. Обов'язок учителя — мотивувати зацікавлення учнів предметом: створити таке середовище в класі, яке заохочує учнів ділитися власними ідеями, знаннями і досвідом, брати участь в аналітичному процесі. Обов'язок учня — привнесення в навчальний процес своєї активної уваги і участі. Учень несе особисту відповідальність за своє навчання: «Учитель знаходиться поруч, щоб допомогти мені, і я повинен використати цю допомогу, але кінцева відповідальність за результат лежить на мені». Мета і вчителя, і учнів — створити у класі таке середовище, в якому учні можуть розвинути чи хоча б застосувати ті навички пізнання і поведінки, які потрібні будуть майбутнім випускникам для розв'язування проблем, що чекають їх на робочому місці після завершення навчання. Для досягнення найповнішого ефекту ділової гри необхідно, щоб учитель був мотивованим та активним партнером у навчальному процесі. Від учителя очікується новий рівень відповідальності: він повинен здійснювати самостійний аналіз, вміти доводити його результати до аудиторії та захищати або зважувати цінність своїх висновків під критичним поглядом учнів. 1. Рекомендації для учнівських команд по застосуванню метода ділової гри 1. Ознайомлення з ситуаційною моделлю. Підготовка ситуаційної моделі для обговорення видозмінюється залежно від походження, інтересів та природних уподобань учасників. Тому рекомендується наступна послідовність підготовчих дій. Ознайомтеся з текстом, щоб визначити очевидні проблеми цієї ситуації і класифікувати одержану для аналізу інформацію. Перше читання — побіжне для знайомства та загального визначення ключової проблеми, щоб охопити основне, визначитися, з якою задачею маєте справу. Перечитайте текст дуже уважно, виділяючи ключові факти. Передбачається, що у ході другого читання учні повинні дійти до суті проблеми. Слід також уважно продивитися схеми і таблиці, щоб побачити те, чого не пояснив текст. Друге читання — уважніше, аналітичне. Вдруге читайте докладно, з олівцем, відзначаючи ключові фрази, що можуть дати відповідь на запитання, винесені на обговорення. Учні плутають симптоми прояву проблеми із самою проблемою. Симптоми лежать звичайно на поверхні і помітні одразу, а проблема як розбіжність між тим, що є і тим. що має бути, захована у ситуаційній моделі за нагромадженням фактів і подій. Абсолютно нових рішень у природі не буває — це завжди або комбінація, або нове застосування, або модифікація старих, відомих людству рішень. Рішення надані нам апріорі, а сутність проблеми доводиться визначати. Занотуйте ключові проблеми. Знову перегляньте ситуаційну модель і виокремте міркування щодо можливих рішень кожної проблеми. Було б добре підготувати письмову конспективну відповідь на запитання, поставлені вчителем. Така робота, виконана на папері, знадобиться і в процесі обговорення: вона допоможе слідкувати за його ходом, не повторювати інших учнів і висловлювати ті ідеї, на які не звернули уваги колеги. Визначте пріоритети та альтернативи для цих проблем. Запропонуйте рекомендації щодо розв'язання їх та оцініть свої рішення. 2. Аналіз. Проведення серйозного змістовного аналізу і вибір ефективної форми представлення результатів аналізу в класі. Аналізування передбачає виявлення фактів і визначення складових проблеми, а також їх співвідношення. Ефективний аналіз ситуативної моделі — це забезпечення своєї позиції відповідними фактами. Творче використання методів кількісного аналізу для забезпечення ЯКОСТІ СВОЄЇ ПОЗИЦІЇ також є цінною навичкою, яку ви можете опанувати завдяки методу ситуативних задач. 3. Можливості наочного представлення ділової гри на заняттях. Використання дошки, слайдів, плакатів, «речових доказів». 4. Обговорення в аудиторії. методу навчання за допомогою ситуаційних вправ залежить від обговорення ситуативних задач в аудиторії. Ті розбіжності, які виникають у процесі дискусії, свідчать про змістовність і масштабність обговорюваних проблем. Часто буває доцільно зустрітися з кількома учасниками перед заняттям, щоб розглянути з ними дані, порівняти аналізи й обговорити стратегії. Саме тоді можна випробувати й удосконалити вибір стратегій, а ще дослідити та збагатити розуміння проблем цієї ситуаційної моделі через сприйняття інших людей. 5. Умови успіху. Учні повинні вміти слухати один одного. На занятті повинен говорити хтось один, ніяких дуетів чи тріо бути не може. Перед тим, як висловлювати свою думку, учень повинен підвести руку і дочекатися відповідного знаку з боку вчителя (або того, хто керує дискусією у міні-гру-пі). Дотримання цього правила стримує надто активних учнів і дає можливість виступу тим, хто через особистісні риси не вміє когось перекрикувати, моделює фрагменти нарад та зборів і, в такий спосіб, формує у майбутніх спеціалістів навички організації обговорення колегіальних рішень. Учні повинні відчувати і розвивати логіку дискусії, повинні вміти переконувати один одного за допомогою обгрунтованих аргументів. Дуже корисним є вміння стримувати емоції, не впадати в крайнощі, не ображати інших колег і не ображатися самому. Адже більшість управлінських рішень не потрапляють до категорії «біле» або «чорне». шення найчастіше «сіре», певного відтінку або ж взагалі кольорове. Запорука успіху — підготовка письмового конспекту свого аналізу ситуаційної моделі ділової гри. Бажано рекомендації запити, а аналіз ситуації викласти схематичній формі, застосувавши підзаголовки, таблиці та діаграми для ілюстрування важливих пунктів та взаємозв'язків. Письмовий аналіз містить формулювання проблеми; безпосередній аналіз; рішення; додатки (малюнки, схеми, таблиці). 2. Формування сприятливого редовища для навчання На початку можна застосовувати ігрові тести (на зразок «Як стати мільйонером», «Який тип професії вам підходить», «Визнаємо свій характер» та ін.), складання конструктора. 3. Організація групової роботи 4. Оптимізація роботи групи 3. Мотивація. 6. Варіанти оцінювання, кількіснийний підхід, якісний підхід. 5. Практичне застосування ділової гри Під концептуальною частиною проекта розуміють самостійно розроблений чи виготовлений виріб (від ідеї до його втіленння), який відзначається об'єктивною чи суб'єктивною новизною, виконаний під контролем і за допомогою вчителя. Значення творчого проекту в звітній галузі «Технологія» визначається повнотою реалізації його основних функцій, а саме: дидактичної, спрямованої на поглиблення процесу формування системи політехнічних, загальнотрудових і спеціальних знань, умінь і навичок; розвивальної — розвиток моторики і творчих здібностей, психічних процесів (сприйняття, уваги, уяви, пам'яті, мислення, мови); пізнавальної — розширення кругозору учнів, пізнавальних інтересів, формування світогляду; виховної — становлення позитивних морально-вольових якостей особистості дитини: ініціативності, самостійності, комунікативності, підприємливості тощо. Зміст навчального проекту ділової гри повинен грунтуватися на принципах дидактики з урахуванням вікових особливостей школярів. Важливим завданням навчання методом ділової гри у межах освітньої галузі «Технологія» є формування в учнів: технологічної грамотності, тобто свідомого і творчого вибору людиною оптимальних способів перетворювальної діяльності з інших можливих підходів; уміння мислити системно і комплексно, самостійно виявляти потребу в інформаційному забезпеченні діяльності, постійно оволодівати новими знаннями і застосовувати їх як засоби освітньої діяльності; технологічної освіченості (необхідний і достатній обсяг знань, умінь і навичок, що забезпечує людині можливість входження її у майбутню професійну діяльність); прагнення до вдосконалення своїх знань і умінь, що дають змогу людині завжди бути в «діловій» формі і вчасно реагувати на інформаційні і технологічні обставини, які постійно змінюються; високий рівень здібностей і наукових знань у перетворенні матерії, енергії та інформації в інтересах людського суспільства і природної сфери з урахуванням техноетики Як свідчить досвід роботи вчителів технічної праці, під час проектування і виготовлення різноманітних виробів виникають проблеми, що стосуються вибору, аналізу, реалізації, а саме: як визначити сферу діяльності; як вибрати об 'єкт проектування; як вибрати тип, конструкцію виробу; як провести економічний розрахунок виробу; як розробити технологію виготовлення виробу; як оформити звіт за проектом. Для вирішення цих питань розглянемо послідовність (етапи) виконання творчого проекту ділової гри на прикладі виготовлення моделі технологічного маніпулятора (робота). Проектування цієї моделі дає змогу продемонструвати набуті знання у процесі вивчення тем з конструювання, моделювання і технології обробки виробів. Ця робота потребує застосування знань, отриманих у результаті вивчення матеріалу таких розділів: проектування виробів, техніка і технологічні процеси, електротехнічні роботи, охорона довкілля, основи економічного аналізу господарської діяльності . | |
| |
Переглядів: 6608 | Коментарі: 7 | |
Всього коментарів: 1 | |
| |