Реалізація змісту модуля "Проектування та виготовлення виробів з металу" у програмах з трудового навчання для учнів 5-9 класів
Реалізація змісту модуля "Проектування та виготовлення виробів з металу" у програмах з трудового навчання для учнів 5-9 класів



Навчальний матеріал модуля "Людина і виробництво" структуровано за чотирма розділами:

"Основи виробничої діяльності", "Основи графічної підготовки", "Основи техніки", "Електротехнічні роботи". В свою чергу розділ "Основи виробничої діяльності" має дві змістові лінії: "Людина в трудовому процесі" (безпека праці; технологія як процес взаємодії людини із засобами та предметами праці; організація праці на виробництві; основи професійної орієнтації; основи вибору професії) та "Основи виробничих процесів" (виготовлення продукції на виробництві; конструкційні матеріали; технологічна документація; основи економічних та екологічних знань).

Певна автономність модуля "Людина і виробництво" обумовлена визначенням його змісту як базового для засвоєння інших складових предмета "Трудове навчання". Матеріал цього модуля постійно використовують учні на практичних заняттях з матеріалообробки та сільськогосподарської праці.

Усі розділи модуля є наскрізні. У кожному класі зберігається послідовність засвоєння тем, їх наступність.

Зміст навчального матеріалу розділів "Основи графічної підготовки" та "Основи техніки" ґрунтується на початкових знаннях та вміннях, отриманих учнями в 1 - 4 класах.

Під час формування змісту модуля здійснено диференційний підхід у доборі змісту та розподілу його за годинами (для міських та сільських шкіл, для груп дівчат та хлопців, для класів, що не поділяються на групи). Наприклад, зміст розділу "Електротехнічні роботи" для дівчат розроблено з урахуванням життєвого досвіду використання побутових електроприладів.

Щоб допомогти вчителю орієнтуватися у темах, наводимо орієнтовний план їх змісту та практичних робіт.

Трудове навчання - це дисципліна, яка впливає на формування світогляду дитини. Під час її освоєння учні повинні не тільки оволодіти загальнотехнічними знаннями з основ виробництва, а й бути соціальне орієнтованими на участь у виробництві в умовах ринкової економіки. Тому перед методикою викладання трудового навчання постає питання пошуку шляхів, які б змогли традиції у викладанні "переломити через нові економічні умови, які закладаються в нашому суспільстві" (В. Кремень) .

Вашій увазі пропонується програма для учнів 5-9 класів (див. темплан), яка враховує знання та вміння, отримані в 1 - 4 класах, та є базою для професійного навчання. Побудована вона на основних дидактичних принципах і враховує метод наочної економіки. Суть цього методу полягає в тому, що на уроках трудового навчання, виготовляючи конкретний об'єкт праці, учень "на дотик" сприймає процес утворення вартості виробу. Після закінчення практичної роботи учні заповнюють картки обліку (табл. 1, 2). У 5 класі учні ведуть облік матеріальних витрат і часу на виготовлення виробу. Вироблена упродовж року звичка ведення обліку створює передумови для переходу в 6 класі до обліку витрат у вартісному вираженні та розрахунку собівартості. Засвоєння категорії собівартості продукції, у свою чергу, дає змогу у 7 класі ввести розрахунок рентабельності виробництва, та визначати можливості здешевлення продукції (удосконалення технологій, економне використання матеріалів тощо) з метою підвищення рентабельності. Від розрахунків фактичних показників учні у 8 класі переходять до планування собівартості й рентабельності продукції та порівняння з фактичними показниками, аналізу відхилень від запланованих показників, тобто елементів аналізу господарської діяльності.

У 9 класі метод наочної економіки доцільно поєднати з методом практичної профорієнтації у процесі проведення таких активних форм навчально-виховної роботи, як ділова гра, гра-конкурс "Власна справа".

Ця робота проводиться в кінці вивчення розділу (див. методичну розробку). Учні(ланки, команди) здійснюють планування напряму роботи малого підприємства, розподіл обов'язків (який відповідає змісту майбутньої професії), обґрунтовують економічну доцільність створення малого підприємства (кафе, кондитерської, ремонтної майстерні, швейного виробництва, цеху художнього ремесла, цеху з переробки і заготівлі сільськогосподарської продукції тощо), моделюють виробничі ситуації та стосунки.

Така навчальна технологія, де об'єкт праці водночас виступає у формі дійової наочності й сформовані на одному етапі знання стають основою для формування складніших, у поєднанні з принципом практичної орієнтації, привчає учнів під час вирішення технічних завдань враховувати економічні показники, показує місце особистості в створенні малих підприємств і відповідає пріоритетному напряму "підготовки підростаючого покоління до життя та праці, яким слід вважати ініціативність, здатність адаптуватися до нових виробництв...".

Виховання прагматичного інтелекту в процесі трудового навчання слід поєднувати з вихованням національної самосвідомості через такі об'єкти праці, які не тільки відповідають змісту програми, віковим та індивідуальним особливостям учнів, а й несуть національне навантаження. Так, швейні вироби, які виготовляють у 5 - 9 класах, повністю охоплюють елементи національного костюма (фартух, сорочка, спідниця, безрукавний прямоспинний одяг, вишита блузка). У розділі "Технологія обробки харчових продуктів" переважають страви української кухні, обрядовий хліб. Зміст розділу "Технологія художніх ремесел" (вишивка, в'язання, робота з природним матеріалом, писанкарство тощо) не тільки формує певні навички з виготовлення національне спрямованого об'єкта праці, а й дає можливість розкрити світогляд попередніх поколінь, їх внесок до світової скарбниці культурних надбань.

Виробнича діяльність тісно пов'язана з впливом на навколишнє середовище. Тому до розділу "Вирощування рослин" включено питання з основ екологічних знань. Врахована специфіка міст (кімнатні рослини, лікарські рослини, городництво).

Програма передбачає ознайомлення школярів з масовими робітничими професіями та професіями інженерно-технічних, обліково-економічних працівників. Завданням розділу "Профорієнтація" (9 клас) є систематизація знань з професій, які вже вивчалися, професійне самовизначення на основі тестування, надання інформації про шляхи здобуття професій, сучасний та перспективний стан ринку праці.

Учням 5-7 класів на заняттях у шкільних майстернях під час вивчення розділу "Технологія обробки матеріалів" можна запропонувати виготовити комплексний виріб - ножівку слюсарну.

Пропонований виріб відповідає основним дидактичним принципам: він має суспільно-корисне значення, відповідає матеріальній базі трудового навчання у школі, посильний для виготовлення учнями 6 класів на уроках технічної праці в шкільних майстернях з ручної обробки металів.

Під час виготовлення слюсарної ножівки учні виконують такі операції: розмічання, свердління, нарізання різьби, рубання, обпилювання, клепання.

Для виготовлення однієї ножівки вчителю треба підготувати:

листовий метал 400 х 100 х х4 мм (ручка);

листовий метал 120х 150х х2 мм (натягач);

листовий метал 10 х 20 х 8 мм (гайка);

органічне скло або пластмасу 120 х 80 х мм (накладки);

гвинт М6 х ЗО;

алюмінієвий дріт 0 4 завдовжки 10 мм (для заклепок);

стальний дріт 02,5 завдовжки 40 мм (для заклепок);

фарбу.

Послідовність виготовлення

1. Підготувати до розмічання заготовку для ручки. Інструмент: молоток, лінійка, правильна плита.

2. Виконати операцію розмічання згідно з кресленням, або за шаблоном, попередньо підготовленим учителем.

Інструмент: лінійка, рисувалка, керн, ПІЦ-II, молоток.

3. Заготовку, яка призначається для виготовлення ручки, просвердлити по контуру і вирубати, після чого напилком надати форми і розмірів, заданих кресленням.

Інструмент: ШЦ-ІІ, свердло, 04-6 мм, зубило, молоток, напилки.

4. Вирубати по контуру заготовки, які призначаються для виготовлення натягача, після чого за допомогою напилків надати форми і розмірів, заданих кресленням;

Інструмент: ШЦ-ІІ, зубило, молоток, напилки.

5. Виготовити гайку та з'єднати її з деталями натягача зварюванням. За бажанням учитель може розробити власну конструкцію гайки та натягача для їх з'єднання за допомогою заклепок.

Інструмент: ШЦ-ІІ, свердло 05 мм, керн, мітчик, молоток.

6. З органічного скла виготовити дві накладки на рукоятку і за допомогою алюмінієвих заклепок прикріпити їх на ручці.

Інструмент: ШЦ-ІІ, свердла 04,1 і 08 мм, керн, молоток, рисувалка, ножівка по металу, напилки.

7. Ручку з'єднати з натягачем за допомогою стальної заклепки і перевірити, щоб з'єднання було рухомим.

Інструмент: ШЦ-ІІ, свердло 04,1 мм, керн, молоток, рисувалка.

8. Оздобити виріб. Інструмент: шліфувальний папір, пензлик.
Категорія: Методичні рекомендації | Додав: ROM@N (02.02.2010)
Переглядів: 6195 | Теги: трудове навчання, виготовлення виробів з металу | Рейтинг: 4.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: