У зв'язку зі сказаним постає резонне запитання: чи може педагогічна система, зорієнтована в першу чергу на задоволення інтересів учителя, створити комплекс необхідних умов, підґрунтя для розвитку творчих здібностей особистості? Безперечно, що ні. Разом з тим, як відзначають Р. Бенс і М. Крейк, «... наше педагогічне керівництво має усвідомити, що багато традиційних практик існують для задоволення зручності адміністрації і є більше зорієнтовані на вчителя, ніж на учня» Отже, розвиток творчих здібностей особистості неодмінно передбачає впровадження в навчальну практику гуманістичного принципу організації освіти, коли в центрі перебуває особистість учня з її потребами, інтересами і можливостями, а вчитель з набором педагогічних форм, методів і засобів виконує «екрануючу» функцію, щоб не допустити згубної дії зовнішніх чинників на психологічний розвиток дитини Визнання пріоритету освітніх інтересів учня в навчально-виховному процесі само собою не забезпечує створення комплексу необхідних умов для ефективного розвитку його творчих здібностей. Потрібно погодитися з тим, що усім дітям властиві тільки їм притаманні інтелектуальні інтереси, і що усереднення учнівських запитів є насильством над психікою дитини, гнобленням її інтелектуально-творчого розвитку. Більше того, діти відрізняються між собою не тільки освітніми інтересами, а й можливостями, рівнем та темпом розвитку здібностей. А отже, другою складовою гуманістичного принципу організації освіти має бути забезпечення індивідууму можливості самостійно вибирати як навчальні предмети, які його цікавлять, так і темп їх вивчення. На думку Е. Джонсона «... система має бути такою, щоб підтримувати максимальну швидкість навчання для всіх учнів і запобігти сповільненню темпу для академічно обдарованих». З того часу як запровадили колективне навчання, дидакти не перестають шукати такі форми роботи, які б дали змогу кожному учневі освоювати навчальний матеріал у власному темпі. Потрібно сказати, що ці пошуки були небезуспішними. Згадаймо, для прикладу, програмоване навчання. Але, на нашу думку, широкому його впровадженню в практику не дала можливості орієнтація на навчання усіх учнів, незалежно від рівня їхнього розумового розвитку. В результаті, самостійно опанувати навчальний матеріал могли тільки окремі учні, назвемо їх академічно здібними. Нині очевидними є два факти. Діти з високим рівнем інтелектуального розвитку володіють достатніми академічними здібностями для самостійного навчання. Для дітей з посередніми академічними здібностями проблема власного темпу навчання так гостро не стоїть, як це ми маємо у зв'язку з навчанням здібної учнівської молоді. Тому доцільним видається виявлення серед учнівської маси академічно здібної частини й організації її самостійного навчання. Піклування про розвиток творчих здібностей школярів вимагає зваженого підходу до задоволення їхніх інтересів щодо змісту освіти. Помилковим і таким, що суперечить інтересам розвитку творчих здібностей особистості, є механічне розширення програмного матеріалу чи, навіть, поглиблене вивчення окремих тем з тих чи інших навчальних предметів. Не знаходить ніякого оправдання і бездумне введення нових навчальних дисциплін, курсів тощо, які не носять загальноосвітнього характеру, а є в переважній більшості спрощеним варіантом навчальних програм спеціальних дисциплін вищих навчальних закладів. У рівневій диференціації змісту освіти потрібно виходити не з того, скільки навчального матеріалу за одиницю часу може засвоїти дитина, а з того, які це мають бути факти, що підлягають засвоєнню, який між ними має бути зв'язок, у якому вигляді (на якому рівні) вони мають бути засвоєні. А що ми маємо на сьогодні у вітчизняній педагогічній практиці? Перш ніж висловити власні міркування з цього приводу, коротко проаналізуємо наявні тенденції. За останні роки в зв'язку з впровадженням диференційованого навчання, нерідко можна зустрітися з фактом, коли учні, які з чийогось благословення вважаються здібними до опанування гуманітарними дисциплінами, вивчають математику, фізику, хімію, біологію тощо на дуже примітивному рівні. І навпаки, в навчальних закладах природничо-математичного профілю учні та їхні батьки вважають, що майбутнім світилам математики, фізики тощо не потрібно і навіть на шкоду на належному рівні вивчати історію власної держави, її літературу, мову і т. д. Безумовно, що, крім суб'єктивних промахів, тут мають місце об'єктивні причини, які, в першу чергу, пов'язані з перевантаженням навчальних програм у нашій загальноосвітній школі. Але, прагнучи допомогти дітям, ми цим самим шкодимо їм, бо забуваємо, що вивчення того чи іншого навчального предмета має на меті не тільки і, навіть, не стільки засвоєння дитиною певного обсягу знань, скільки забезпечення можливостей для її розумового розвитку. Ясна річ, що розвивальні можливості, скажімо, фізики та історії різні, бо вони просто не можуть бути порівняними, а тому те, що привносить вивчення фізики для розумового розвитку дитини, не може бути компенсоване поглибленим вивченням історії, і навпаки. Як же в такому випадку забезпечити умови для повноцінного розумового розвитку особистості, врахувати її освітні інтереси і не нашкодити фізичному розвитку? Гадаємо, що насамперед потрібно переструктурувати навчальні плани, взяти в них за основу не окремі навчальні предмети, а цикли навчальних дисциплін, виділивши при цьому природничий, естетичний, фізичний, філологічний, суспільний та математичний цикли. Відвівши обгрунтовану кількість навчального часу на вивчення кожного з циклів, потрібно надати учням можливість самостійно вибирати навчальні предмети в межах циклу. Щоб забезпечити умови поглибленого вивчення того чи іншого навчального предмета, його зміст має бути представлений у вигляді окремих відносно незалежних блоків, розрахованих на вивчення протягом мінімального навчального часу (згідно з нашою традицією це може бути півріччя). У такому разі для поглибленого вивчення того чи іншого навчального предмета учень має вибрати не один, а кілька його блоків. У циклічно-блочному підході відкривається можливість для розширеного вивчення того чи іншого циклу, оскільки для цього учень охоплює більшу кількість навчальних предметів, вивчаючи по одному блоку з кожного на найнижчому рівні складності. Потрібно зазначити, що охарактеризований вище підхід у такому вигляді може бути успішно реалізований у старших класах. У середніх класах, а тим паче у молодших, де перед школою ставиться завдання навчити дітей основам грамоти, математики тощо, він може бути використаний лише у межах шкільного компонента навчального плану або в позакласній навчально-виховній діяльності. Характер освітньої державної політики як один з факторів розвитку творчих здібностей школярів, крім зазначеного вище аспекту, визначається також пріоритетом їх навчання. Практика останніх років свідчить, що механічне розширення і поглиблення навчального матеріалу не гарантує учневі успіху в науковій, технічній, організаційній чи художній творчості, не створює належних умов для формування у нього творчого ставлення до праці, не сприяє виробленню правильних орієнтирів в організації самоосвіти. Перевантаження пам'яті не сприяє розвитку творчих здібностей у дітей з багатьох причин. По-перше, щоб дитина творила, у неї має бути час для цього. Зміщення акценту в бік накопичення знань не залишає часу для їх використання. По-друге, однією з умов виникнення творчої думки є оптимальне співвідношення відомого і невідомого стосовно проблемної ситуації, що розв'язується. Знову-таки, акцент на накопичення в пам'яті фактів не враховує цієї вимоги, а тому фактично може бути навіть шкідливим. Головною метою навчання дітей у школі має бути не озброєння учнів знаннями, як вважалось донедавна, а виховання їхнього розуму. Вищим проявом розуму є уміння знайти спільну причину багатьох часткових явищ, уміння знайти нестандартний розв'язок тривіальної задачі та розв'язати творчу задачу. На це вказувалось ще близько ста років тому. «Если наши школы создадут у своих учеников такое состояние ума, которое приведет их к правильному суждению в области всяких дел, они сделают больше, чем если будут выпускать учеников просто обладающими обширными запасами сведений или высшей степенью уменья в специальных областях» Таким чином, поновивши давній лозунг щодо мети навчання та доповнивши його завданням розвитку творчих здібностей особистості, її уміння творчо використовувати на практиці отримані знання, констатуємо, що навчання учнівської молоді є засобом, а не метою. Інтереси розвитку творчих здібностей особистості виключають надмірне захоплення одним певним видом розумової діяльності чи методом розв'язування задач і вимагають пропорційного розвитку всіх їх складових компонентів. Через надмірне захоплення аналізом і критикою страждає синтез і оригінальність. Від надмірного захоплення дедукцією страждає індукція. Переважання логічних методів розв'язування задач негативно позначається на умінні учнів використовувати штучні прийоми тощо. Аналогічне можна стверджувати про взаємодію загальних та спеціальних здібностей особистості. Визнання того факту, що спеціальні здібності людини формуються на основі розвитку загальних, спонукає критично поставитись до практики навчання і виховання дітей у сучасній школі, особливо це стосується обдарованих дітей, коли в ранньому віці освітніми працівниками не без допомоги психологічної служби та власного волюнтаризму дітей тестують на предмет спеціальних здібностей, і фактично подальше їхнє навчання в кращому випадку спрямовується на розвиток останніх, а то і просто на опанування завищених програмних вимог. За такого підходу до розвитку особистості поза увагою залишаються загальні здібності, які є основою її розумового розвитку. Доцільність концентрації уваги в молодшому та середньому шкільному віці на розвиткові загальних здібностей пояснюється, крім сказаного, ненадійністю існуючих діагностичних методик. Не будемо наводити широко відомі факти, коли дитині передрікають значні успіхи в математиці, а вона добивається вагомих результатів у фізиці або, навіть, у художній творчості, як і не станемо вдаватися до прикладів, коли академічні успіхи школяра в початковій та молодшій середній школі часто виявляються недостатніми для досягнення ним певних висот на ниві творчості. Розвиток творчих здібностей особистості — це насамперед врахування на змістовому і процесуальному рівнях сутності творчого процесу. Процес створення нового — це конструювання із елементів старого. Щоб нове якісно відрізнялось від старого, у ньому має бути дещо більше, ніж сума відомих структурних компонентів. За конструювання людський мозок береться тоді, коли між наявними в пам'яті елементами знань існує розрив, суперечність. Щоб їх подолати, потрібно зв'язати воєдино розрізнені уламки людського досвіду, шляхом проб і помилок (чи іншим методом) заповнити прогалини. Який же будівельний матеріал використовує мозок людини, конструюючи нові продукти? Якщо все, що використовується у творчому процесі, умовно розділити на цеглу і зв'язуючий розчин, то напрошується аналогія під цеглою розуміти знання, а під зв'язуючим розчином — віру. Творчий процес як взаємодію знань і віри можна простежити в усіх видах творчої діяльності. Щоб переконатися в правдивості цього твердження, достатньо проаналізувати на предмет структурних складових (знань і віри) будь-яку відому нам картину світу. Почнемо з міфології. Для неї є характерною єдність, котра досягається на основі тотеїзму (уявлення про спорідненість між родом чи плем'ям і тваринами чи рослинами, неживими предметами і навіть явищами природи). Міфологічна творчість, як бачимо, ґрунтується на вірі у зв'язок між різноманітними явищами природи, причому у встановленні таких зв'язків за основу беруться чисто зовнішні ознаки: перші уявлення про світ у древніх виникали за аналогією до системи їхнього суспільного колективного життя. Віра у зв'язок між предметами і явищами дала змогу вибудувати древній людині структуру міфологічного простору і часу: час циклічний, простір багатошаровий і ізоморфний; колесо часу рухається із канонізованого минулого, захоплює завоювання теперішнього і через майбутнє відносить людину у минуле. Для натурфілософії характерний пошук першооснов світу. Віра в те, що мають існувати першооснови в світі, була нав'язана аналогією відкритих природних явищ. Як наслідок, з'являються статичний світ Зенона, динамічний світ Геракліта, атомістичний світ Демокріта, континуальний світ Арістотеля тощо. З відкриттям різноманітних явищ природи та встановленням між ними зв'язків людина не могла не бути враженою складністю світу, його порядком і гармонією, а отже, не вдатися до віри в наявність світового розуму, що створив і керує цим складним світом речей і явищ. Розвиток інтелектуально-творчих здібностей людини на цьому історичному етапі дав змогу їй виразити свої творчі ідеї щодо могутності сили Творця у формі сакрального живопису. З розвитком науки і техніки людина все більше переконується у власних творчих силах і одночасно починає сумніватися в недосяжності інтелектуальної геніальності Творця. У XVIII ст. було виконано спробу побудувати механічну систему світу, яка, безумовно, ґрунтувалась на вірі, що усі явища природи в кінцевому результаті можна звести до механічних. Цікаво, що невдала спроба створити механічну систему світу не охолодила думку про високі творчі можливості людини: віра в механічну єдність світу замінюється вірою в принципову можливість пізнання усіх явищ природи в ізольованому вигляді і на цій основі створення космологічної моделі світу, образу світобудови та картини світу як найвищої форми узагальнення і повноти людських знань про Всесвіт. Як бачимо, у творчому процесі людина, оперуючи відомими їй фактами, екстраполює такий самий їх перебіг в інших сферах, за інших умов, посилаючись при цьому на віру в їхню аналогію, що, безперечно, не завжди правомірно. Великий вибух, наприклад, — далеко не тотожний хімічному вибуху, оскільки в ньому не було центра, він відбувся в усьому Всесвіті і полягав у диференціації матерії на відміну від хімічних процесів, що мають місце під час хімічного вибуху. Іншими словами, аналогії часто можуть приводити до невірних висновків; навмисне їх неправомірне використання є ефективним засобом творчої спекуляції [5]. Чітких критеріїв правдоподібності аналогії, на жаль, не існує. Інтуїція — це єдине, чому можна довіритися в цій ситуації. Разом з тим, аналіз сучасних освітніх технологій показує, що в навчальному процесі діалектична єдність цих двох складових компонентів творчого процесу недостатньо враховується і на практиці дуже часто руйнуються ідеї, заперечуються теорії, створюються нові ідеї та теорії, але не звертається увага, які конструктивні елементи з попередніх вони використовують. Виникнення нового передбачає відмову від старого, але ще більшою мірою воно відчуває потребу знайти в старому прообраз нового. На додаток до сказаного вище про значення віри в творчому процесі зазначимо, що однією з характерних ознак творчості є здатність людини до вільної, дещо відірваної від реалій матеріального та духовного життя творчості, яку образно можна назвати софістикою. Усі явища природи і суспільного життя умовно можна розділити на два класи: клас детермінованих явищ (для яких характерна однозначна відповідність між наслідком і причиною) та клас дуалістичних явищ (для яких такої відповідності немає). В межах першого класу людина продукує певні науково-технічні ідеї, в межах другого класу вона впадає у царину вільних інтелектуальних побудов, філософську творчість, де може як завгодно довго і глибоко міркувати, але обмеженість її творчої сили саме в тому і полягає, що їй не під силу до кінця пізнати й усвідомити великий творчий задум природи. Постає запитання, що спонукає людину до філософської творчості. Тут маємо справу не з прагненням жити краще, володіти потужнішою технікою тощо. Швидше всього тут стикаємось з наївною вірою в можливість ідеальної схематизації усіх явищ природи та суспільного життя і прагненням до естетичної насолоди, яку, безперечно, отримує творець від філігранних інтелектуальних побудов. Повернемося знову до фундаментальних проблем людської творчості. Як розуміти тезу Платона, що не тільки Бог, а й людина творить із нічого? Ясна річ, що мова йтиме про духовну творчість, ідеальні продукти творчої діяльності людини. В такому разі легко припустити, що «ніщо» — це особлива форма кодування і зберігання в пам'яті людини її минулого досвіду. Ця теза має вагоме значення для дидактики, оскільки, щоб створити сприятливі умови для творчості, потрібно навчальний процес організувати у такій формі, щоб події і явища, відображаючись у людській свідомості, на певному етапі пізнання перетворились в «ніщо», а потім знову проросли, проявились, але уже в іншій якості, у вигляді творчого продукту. Іншими словами, погляди Платона узгоджуються з відомим сьогодні твердженням: щоб створити щось нове, потрібно забути правильно засвоєне старе. То скільки і як має людина засвоювати знання, щоб у потрібний момент могла їх забути, створивши при цьому оригінальний продукт? Виявляється, що для розвитку творчих здібностей особистості шкідливим є не великий обсяг опанованих нею знань (як свого часу вважалось), а мертвий характер знань, тобто знання, які засвоєні формально, без глибокого з'ясування, коли і де вони можуть бути застосовані. Немає сумніву в тому, що особистість для успішної творчої діяльності має володіти якомога більшим обсягом знань. Але знання ці не мають бути механічно засвоєними, неповними, спрощеними. Мертві знання, як нагромадження розрізнених фактів, гальмують розвиток творчих здібностей особистості. Знання, отримані в процесі самостійного пошуку, не несуть ніякої загрози для оригінального мислення індивідууму. Отже, шкідливі не самі знання (маємо на увазі великий їх обсяг як фактор інерції мислення), а неправильний спосіб їх отримання. Великий обсяг мертвих, нерухомих знань сковує творчу думку особистості. Мобільні знання, отримані на рівні логічного чи творчого мислення, навпаки, відкривають у своїх комбінаціях невидимі простори для оригінальності і нестандартності запропонованих особистістю розв'язків проблемної ситуації, що постала перед нею. Тепер щодо міцності знань. Для міцного засвоєння необхідне кількаразове повторення фактів, що вивчаються. Разом з тим, кожне чергове повторення сприяє виробленню звички до механічної дії, а отже, гальмує розвиток творчих здібностей особистості. Вихід із суперечності, що складається, вбачається в тому, щоб кожне чергове повторення фактів, що вивчаються, дещо відрізнялося від їх попереднього представлення, але не надто, бо в такому випадку ускладнюється процес переносу. Відомо, що перенос можливий за умови, коли розв'язані людиною в минулому задачі і дана задача аналогічні. Аналогія, як форма зв'язку між предметами і явищами, єднає їх не за формою, а за змістом. Тому в інтересах розвитку творчих здібностей особистості її навчання має бути побудоване таким чином, щоб засвоювалась не форма, а зміст предметів і явищ об'єктивного світу, способів розв'язання тих чи інших творчих задач. Ця вимога пояснюється тим, що перенос суті — усвідомлений, повторення (наслідування) форми — сліпе. Результати недавно проведених дидактичних досліджень свідчать, що на якому рівні засвоєні знання, на такому рівні вони будуть відтворені. Знання, отримані в процесі розв'язання проблемних ситуацій, потенційно можуть бути використані індивідуумом в аналогічній діяльності. Знання, засвоєні особистістю як сума донесених ззовні фактів, у кращому випадку можуть бути відтворені на такому самому рівні, тобто репродуктивному рівні, а не в процесі розв'язання творчої задачі. Твердження, що відомості, нагромаджені не з метою з'ясування і розв'язання проблеми, можуть бути в майбутньому, за бажанням, вільно використані думкою, абсолютно помилкове. Єдині факти, які можуть використовуватися для творчих цілей, — це відомості, отримані в процесі самостійного розв'язання проблемної ситуації. Свого часу вважалося, що необхідною умовою, за якої
процес мислення набуває властивості продуктивності, є проблемність ситуації,
задачі. Звідси, педагогічні засоби розвитку творчих здібностей учнів,
формування їхнього творчого мислення зводились до пропонування їм проблемних
ситуацій в послідовності з наростаючою складністю. Згодом стало очевидним, що
проблемна ситуація, внесена в учнівський колектив ззовні, не завжди достатньою
мірою активізує творче мислення школярів і неодмінно приводить до
оригінальних розв'язків.
| |
Переглядів: 4523 | |
Всього коментарів: 0 | |