20:41 Виховна година. Розумне і змістовне проведення дозвілля. | |
Виховна година. Розумне і змістовне проведення дозвілля. Мета: розповісти учням про змістовне і цікаве проведення вільного часу, спрямувати їх діяльність на корисну і цікаву реалізацію людських захоплень. Вступне слово вчителя. Дозвілля – час, вільний від роботи, занять, будь-якого діла. Так пояснює це поняття «короткий тлумачний словник української мови». Отже, роботу, заняття, справи – геть з вільного часу дозвілля. Чим же тоді заповнювати останнє? Грою? Нічогонеробленням? Чи не занадто звужене змістом це тлумачення? Нині вчені нараховують близько 500 різних форм і видів дозвілля. Тут і участь у художній самодіяльності, в роботі клубів і гуртків за інтересами, заняття спортом, праця в саду і городі, конструювання, рукоділля, відвідання театрів, кіноконцертних залів, бібліотек, парків, музеїв, подорожі, походи, рибальство і багато-багато інших форм і видів. Дозвілля – це дійсно вільний час, змістом якого є раціоналізація людських захоплень, тобто певна діяльність людини. Бездіяльне дозвілля – не дозвілля, а відпочинок, під яким розуміють стан спокою або вид діяльності, що забезпечує заняття втоми і відтворення працездатності організму. Яка мета дозвілля? До найпростішої можна віднести відпочинок. Він буває активним і пасивним. Пасивний передбачає такі форми занять, ігор, діяльність, при яких відтворюється здатність людини до праці без перевершення її попереднього рівня. Прогулянки, пасивні ігри за столом, легке читання, в'язання, вишивання – усе це мало що додає до розвитку її продуктивних сил. Останні лише поповнюються. Воно мало сприяє також і формуванню нових фізичних та психологічних якостей особи. Тому пасивний відпочинок може сприйматися як перерва у роботі, спад напруги, розслаблення м'язів та психіки. Він є відпочинком від чогось. Правильно використаний, тобто у поєднанні з активною формою, він приносить людині фізичне і моральне задоволення. Активний відпочинок відтворює сили людини у новій якості, з перевершенням їх попереднього рівня, бо приводить в дію фізичні та психічні резерви. Свідомо вибираючи заняття, ігри, тренування людина добивається прискореного розвитку умінь і здібностей, зміцнює здоров'я, збагачується духовно. До активного відпочинку відносяться усі фізично і духовно активні види занять: фізкультура, спортивний туризм, в тому числі і такі ігри, як шахи, шашки, відвідування кіно, театрів, музеїв тощо. Активний відпочинок інтенсифікує проведення вільного часу, вимагаючи від людини значних витрат енергії, що посилює її трудову діяльність, а тим самим і її вплив на соціальні процеси. До розваг відносимо усе те , що здатне захопити чим-небудь, відвернути від чогось обтяжливого, а то і гнітючого, дати можливість забутись, розвеселитись. Ігри, атракціони, естрадні шоу, видовища, танці – це ті форми, у яких дана функція найбільш виражена. Духовне спілкування – це особливий вид взаємодії людей. Чим воно характеризується? Невимушеністю, розважливістю і прямою залежністю від схильностей та настрою діючих осіб. На дозвіллі функціонально-рольові «відстані» між людьми зникають, вони набувають симпатії, спільності захоплень, інтересів, комунікабельності. Бесіда з учнями. А тепер давайте на основі почутого спробуємо визначитись, чи зрозуміли ви, що таке дозвілля, різницю між активним і пасивним відпочинком, і чи зміните ви свої види і форми відпочинку, проведення дозвілля після сьогоднішньої нашої з вами розмови? Спочатку я попрошу дати відповіді на запитання: 1. Чим ти любиш займатися у вільний час? 2. Як проводить дозвілля ваша сім'я? 3. Якому виду відпочинку ви надаєте перевагу? 4. До якого часу вам дозволяють рідні перебувати на вулиці у вечірній час? (Учні дають відповіді на кожне запитання. Підводять підсумки відповідей, визначають найбільш типове проведення часу учнями чи їх сім'ями). Вчитель. А тепер я попрошу кожного з вас дати відповіді на запитання анкети «7 днів свободи». Уявіть собі, що цілий тиждень ти, будеш вирішувати, що тобі робити, коли лягати спати, як одягатись, де проводити дозвілля… Що тобі раніше було заборонено, тепер усе дозволено. Все обов'язкове вчора, сьогодні, завтра стало не обов'язковим. Словом, живи в своє задоволення. При чому тобі заздалегідь обіцяно, що як би ти себе не вів, що б не робив у ці дні, ніхто тебе не осудить, не покарає і не пригадає пізніше. Отже, почали жити в 7 днях повної свободи. 1. Про що ти попросиш у ці дні своїх батьків, братів, сестер? 2. Яке місце у твоєму житті у ці сім днів займуть школа, дім, вулиця? 3. Чим ти, одержавши свободу, займешся у першу чергу? 4. Кого з цікавих тобі людей ти взяв би до себе у товариство на ці сім днів? (Вказати вік і професію). 5. Де в ці дні ти будеш найчастіше проводити вільний час? 6. Напевне, у тебе є якась мрія, якщо можна, поділись нею. І що ти зробиш у ці сім днів, щоб вона здійснилась? 7. Наступив 7 день тижня «повної свободи», і раптом тобі оголошують, що його продовжили аж на цілий місяць і ти…(вислови , що ти відчув і що ти зробиш у першу хвилину). Вчитель збирає анкети. | |
|
Всього коментарів: 1 | |
| |