Тема: Пам’ять комп’ютера. - Уроки 9 клас - Інформатика - Вчительська - Школа
Головна » Статті » Інформатика » Уроки 9 клас

Тема: Пам’ять комп’ютера.

Тема: Пам’ять комп’ютера.

Мета: 

-                  навчальна: ознайомлення учнів з видами пам’яті та носіями інформації.

-                  виховна: виховувати культуру роботи за комп’ютером, бережливе ставлення до комп’ютерної техніки, майна школи;

-                  розвиваюча: сприяти розвитку уваги, мислення, пам’яті.

Обладнання: комп’ютер та носії інформації (диски, вінчестер і тд.)

Дидактичні засоби: підручники.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

1. Організаційна частина

Привітання з класом. Організація та перевірка готовності учнів до роботи, створення позитивної емоційної атмосфери, перевірка присутності учнів.

2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.

Сьогодні ми поговоримо про те як і за допомогою чого інформація зберігається та передається між комп’ютерами.

3. Вивчення нового матеріалу.

Методи: розповідь, пояснення з елементами бесіди, ілюстрація.

Об’єм памяті, яким володіє компютер, є дуже важливим параметром для робот багатьох програм.

У логічному відношенні память компютера найліпше уявити собі, як послідовність комірок. Кількість інформації в кожній комірці – один байт (вісім бітів). Будь-яка інформація зберігається в памяті компютера, як послідовність байтів. Байти памяті пронумеровано один за одним, при чому номер першого від початку памяті байта дорівнює нулю. Конкретна інформація, що зберігається в памяті, може займати один або кілька байтів.

Щоб вам стало зрозуміліше, запишіть ось такі характеристики...

 

8 біт = 1 байт

1024 байт = 1 Кбайт

1024 Кбайт = 1 Мбайт

1024 Мбайт = 1 Гбайт

 

Адреса інформації – це номер першого з тих байтів, які займає ця інформація.

Розмір інформації – це кількість байтів, яку займає ця інформація.

Обсяг памяті компютера – це кількість байтів, що містяться в памяті.

Чим більший обсяг памяті, тим більше даних та програм вона може вмістити, тим, відповідно більша задач можна розвязати за допомогою компютера.

 Фізично пам’ять комп’ютера виконана у вигляді окремих мікросхем запам’ятовуючих пристроїв. Вони поділяються на постійно запам’ятовуючі пристрої (ПЗП) та Оперативно запам’ятовуючи пристрої (ОЗП).

ПЗП призначена тільки для зчитування та застосовується для довготривалого зберігання даних. Інформація до ПЗП звичайно записується виробником комп’ютера та служить, наприклад, для початкового завантаження комп’ютера і тд. ПЗП не може бути змінений комп’ютером. Про ці програми кажуть що вони "прошиті” до комірок пам’яті виробником комп’ютера. Цим підкреслюється та обставина, що постійна пам’ять призначена тільки для зчитування інформації. Тому ПЗП визначають терміном ROM (Read Only Memory – пам’ять тільки для читання).

ОЗП слугує для тимчасового зберігання інформації у комп’ютері для роботи програми. Розташування інформації в пам’яті називається записом, а отримання інформації з пам’яті – читанням або зчитуванням.

Під час запису попередні дані, які зберігалися у комірках пам’яті стираються. Вони зберігаються доти доки у ті самі комірки будуть не записані нові дані. У сучасних пристроях цей процес триває недовго 100 наносекунд (1 наносекунда – мільярдна доля секунди). Швидкодія дуже важлива характеристика пам’яті, від неї залежить швидкість і продуктивність роботи комп’ютера.

Іншою важливою характеристикою пам’яті є її обсяг, або ємність.  Ця величина вимірюється в байтах. Оскільки мікропроцесор за 1 такт роботи обробляє слово, яке складається з 1 байта. Такими порціями обмінюється мікропроцесор з пам’яттю.

 Обмін даними між центральним процесором і пам’яттю, а також іншими пристроями комп’ютера, здійснюється за допомогою мережі електронних провідників, що називаються шиною. Шина – набір паралельних проводів, кожний з яких передає один біт інформації: 1 або 0. Ширина шини – кількість проводів у шині.

Шина управління, яка служить для управління з боку МП усіма системами та процесами, що відбуваються в комп’ютері. Шина адреси, за допомогою якої здійснюється вибір потрібної комірки пам’яті а також портів введення виведення. Шина даних по якій інформація передається від МП до будь якого пристрою або навпаки.

Існує ще один вид памяті, який прискорює роботу компютера – КЕШ-память. Невелика за обсягом, де зберігається найчастіше використовувана інформація. Час доступу до неї менший і сам механізм кеширування (використання кеш-памяті) прискорює роботу компютера, бо швидкодіючим пристроям не доводиться чекати на інформацію від тих видів памяті, що діють порівняно з ними досить повільно, - інформація добувається з КЕШ-памяті. КЕШ-память використовується для узгодження часу взаємодії швидких і повільних пристроїв.

Зовнішня пам'ять є, як правило, довготривалою. Якщо в оперативній пам'яті дані зберігаються лише під час роботи програми, то у зовнішній пам'яті інформація може зберігатися протягом місяців та років. Через це пристрої зовнішньої пам'яті називають також накопичувачами. Ще однією відмінністю зовнішньої пам'яті від оперативної є її енергонезалежність, тобто дані у зовнішній пам'яті зберігаються навіть при відключенні живлення.

Накопичувач - це пристрій, що складається з носія інформації та приводу. Привід є сукупністю механічних та електронних компо­нентів: корпусу, двигуна, зчитувальної головки, електронної схеми (контролера) тощо.

Пристрої зовнішньої пам'яті розрізняють передусім за типом носія інфор­мації:

·                   жорсткі магнітні диски;

·                   гнучкі магнітні диски;

·                   оптичні компакт-диски (CD-ROM, CD-RW);

·                   магнітні стрічки.

Для визначення певних накопичувачів (жорстких дисків, дисководів, гнуч­ких дисків, компакт-дисків) у системному блоці ПК є спеціальні монтажні відсіки. Це дозволяє компактно розміщати всі необхідні пристрої зовнішньої пам'яті у системному блоці, тобто ці вмонтовані накопичувачі вже й не можна назвати власне зовнішніми відносно ПК.

Важливими характеристиками пристроїв зовнішньої пам'яті є їхня ємність та час доступу до інформації. Для пояснення часу доступу наведемо знайомий усім приклад магнітофонної касети як пристрою для зберігання звукової інформації. Час доступу до інформації, тобто до певної мелодії, залежить від розташування мелодії на магнітній стрічці та від швидкості перемотування.

До речі, накопичувачі, у яких час доступу до інформації залежить від її розташування на носії, називаються пристроями з послідовним доступом. При­кладом такого пристрою є магнітна стрічка. Для того щоб отримати доступ до потрібної інформації, ми повинні послідовно "прокрутити" певну частину носія.

Якщо час доступу не залежить від розташування інформації, то накопичувач є пристроєм з прямим доступом. Прикладом є звичайний програвач грампла­тівок. Час доступу до необхідної мелодії на грамплатівці майже не залежить від розташування мелодії. Цей час буде однаковий як для мелодії на краю грам­платівки, так і для мелодії ближче до її центру. Практично всі пристрої зов­нішньої пам'яті, що містять диски як накопичувачі, є пристроями з прямим до­ступом.

4.  Закріплення нового матеріалу.

Отож сьогодні ми вивчали память компютера. А зараз згадаємо:

1.     Що називається памяттю комп’ютера?

2.     У якому вигляді зберігається інформація в памяті компютера? (В байтах.)

3.     Одиниці вимірювання памяті? (Це кількість байтів, що містяться в памяті.)

4.     Що таке шина? (набір паралельних проводів, кожний з яких передає один біт інформації: 1 або 0).

5.     Що залежить від ширини шини? (Швидкість зчитування інформації.)

6.     На які основні види поділяється вся память компютера? (внутрішня та зовнішня)

7.     Призначення внутрішньої пам’яті ?

8.     Що таке КЕШ-память?

9.     Для чого вона використовується?

10.                        Енергонезалежність зовнішньої памяті? Жорсткий диск? Гнучкий диск? Компакт-диски CD і DVD?

5.  Підведення підсумків уроку.

Таким чином, сьогодні на уроці ви познайомились з памяттю компютера. Дізналися які види памяті існують, якими пристроями вона зчитується і записується.

6. Домашнє завдання.

Опрацювання конспекту. Відповісти на запитання в кінці параграфів.

7. Закінчення уроку.

Підведення підсумків уроку. Приведення в порядок робочих місць.

Категорія: Уроки 9 клас | Додав: director (28.08.2008)
Переглядів: 1828 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 2
2  
норм

1  
dry

Ім`я *:
Email *:
Код *: