Контрольно-вимірювальний інструмент, будова ШЦ-1 та робота з ним. - Уроки 5-6 класи - Трудове навчання - Вчительська - Школа
Головна » Статті » Трудове навчання » Уроки 5-6 класи

Контрольно-вимірювальний інструмент, будова ШЦ-1 та робота з ним.

Тема: контрольно-вимірювальний інструмент, будова ШЦ-1 та робота з ним.

Мета: 

  • Ознайомити з видами контрольно-вимірювального інструменту, будовою та принципом роботи ШЦ-1, сформувати уміння вимірювати розміри використовуючи  ШЦ-1;
  • Виховувати уважне відношення до праці; 
  • Розвивати увагу, окомір, точність та швидкість рухів.

Об’єкт праці учнів: заготовка шайби.

Дидактичні матеріали: Плакат „Будова ШЦ-1”, ШЦ-1, лінійка, шаблон, калібр, скоба, кутник, мікрометр.

Матеріально-технічне забезпечення: ШЦ-1, ножиці по металу, лещата, верстак, рисувалка.

Трудові дії, прийоми та операції: вимірювання, розмічання, різання, обпилювання.

Тип заняття: комбінований урок.

 

План уроку

№ п/п

Етапи уроку

Час, хв.

Організаційно-методичні вказівки

  1.  

Організаційна частина

2-3

 

  1.  

Оголошення теми, мети та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

3-5

 

  1.  

Повторення раніше вивченого

5-7

Усне фронтальне опитування.

  1.  

Викладення нового матеріалу

20

Бесіда, пояснення, демонстрація.

  1.  

Закріплення нового матеріалу

5

Усне опитування, індивід практична робота

  1.  

Вступний інструктаж

4-7

Розповідь

  1.  

Самостійна практична робота

40

Форма організації праці індивідуальна

  1.  

Поточний інструктаж

 

 

  1.  

Заключний інструктаж

1-3

 

  1.  

Підведення підсумків уроку

3

 

  1.  

Задання д/з

2

 

  1.  

Прибирання робочих місць

5

 

Конспект заняття

І. Добрий день, діти, сідайте. Як ви знаєте, зараз у вашій школі проходять практику студенти нашого університету. І ви вже мабуть зрозуміли, що одним з них є і я. На протязі наступних 7 уроків вести заняття у вас буду я. Тож давайте знайомитись: мене звуть Микола Вікторович, запишіть будь ласка у зошити. Ну а як звуть вас я ще встигну дізнатися. Хочу одразу ж зауважити, що стоїть перед вами не просто студент, а вчитель. Тому звертаю вашу увагу на дотримання дисципліни та порядку на уроці, а також гарну підготовку до занять. За ваші відповіді ви будете отримувати справжні оцінки, які я буду виставляти в журнал та які будуть безпосередньо впливати на вашу оцінку за чверть. Ну а тепер, якщо у вас нема запитань давайте перейдемо до уроку. Хто сьогодні черговий? Назвіть будь-ласка відсутніх. Чи всі готові до уроку? Добре, тоді починаємо.

ІІ. Відкриваємо зошити та записуємо число, класна робота та тему уроку – Контрольно-вимірювальний інструмент, будова ШЦ-1 та робота з ним. Ви всі щоденно використовуєте різні вимірювальні інструменти, ну хоча б лінійку. А чи знаєте ви, що існує дуже велика кількість різних засобів для вимірювання, навіть тих самих лінійок існує декілька видів, не говорячи вже про їх зовнішній вигляд. А, наприклад, як можна швидко, зручно та якісно виміряти діаметр чи глибину отвору? Яким інструментом це можна зробити? А якщо необхідна велика точність вимірювання приклад при виготовленні над точних приладів? Гадаю, поглибити свої знання з цієї теми вам буде не зайве. Таким чином на сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось з різними видами контрольно-вимірювальних інструментів, розглянемо будову штангенциркуля на прикладі ШЦ-1 та навчимося вимірювати розміри з його допомогою.

ІІІ.  Проте для того, щоб гарно подати вам новий матеріал та взагалі знати про рівень вашої теоретичної підготовки давайте повторимо, що ви вивчили на минулому уроці з Сергієм Кириловичем. Будь ласка, дайте відповіді на такі запитання (усне фронтальне опитування):

  • Що називається металевими сплавами?
  • Які властивості належать до механічних властивостей металу?
  • Що таке міцність? Твердість? Пружність? Пластичність? Крихкість?
  • Що таке чавун? Сталь?
  • Які метали належать до кольорових?

Гаразд, бачу, що попередній матеріал ви засвоїли добре, тож зараз ми переходимо до вивчення нового матеріалу.

IV. (Бесіда, пояснення, демонстрація). Для того щоб вимірювати люди створили багато різних інструментів, але ж  що ми розуміємо під вимірюванням? Хто може мені сказати? (Учні відповідають). Гаразд, давайте запишемо, що вимірюванням називається процес визначення базових розмірів деталі. І тоді що ж ми розуміємо під контрольно-вимірювальним інструментом? (Відповіді учнів) Добре, давайте запишемо, що контрольно-вимірювальними називають інструменти, за допомогою яких можна визначити базові розміри деталі. Тобто за допомогою таких інструментів можна визначити реальний розмір деталі, наприклад довжину стола, діаметр різьби висоту верстака та ін..

А які види вимірювальних інструментів ви знаєте? (Учні відповідають) Так, правильно, але цей перелік можна ще продовжувати й продовжувати. І щоб хоч якось розібратися у їх множині люди спробували класифікувати їх. Тож давайте запишемо, що всі контрольно-вимірювальні інструменти поділяють на два великих класи: одномірні та багатомірні.

Одномірні – це такі, за допомогою яких можна виміряти лише один розмір; це шаблони, калібри, скоби, граничні пробки (демонстрація учителем та пояснення принципу роботи).

Багатомірні – це такі, за допомогою яких можна виміряти декілька розмірів, ще їх називають універсальними ; це лінійки, мікрометри, штангенциркулі, штангенглибиномір, різьбовий мікрометр (демонстрація учителем та пояснення принципу роботи).

Кожен з перелічених вище вимірювальних інструментів має свою точність вимірювання, можливо хтось скаже своїми словами що тами розуміємо під точністю? (Учні висловлюють свої думки) Молодці, давайте це запишемо. Точність вимірювання – різниця між результатом вимірювання розміру та його дійсним значенням. А навіщо нам потрібна точність вимірювання? (Учні відповідають). Так, правильно. Точність вимірювання необхідна нам для того, щоб можна було вимірювати розміри однієї деталі не одним якимось вимірювальним інструментом, а будь яким. І, наприклад, лінійка та штангенциркуль покажуть нам приблизно однакову величину, проте один з інструментів продемонструє більш точний результат, який, на вашу думку? А чому? (Відповіді учнів) Молодці, правильно, ШЦ продемонструє більш високу точність вимірювання, саме тому на виробництві при виготовленні точних деталей використовують не лінійки, які мають велику похибку вимірювання, а штангенциркулі.

А тепер давайте розглянемо будову та принцип роботи штангенциркуля на прикладі ШЦ-1. Взагалі, як й інших контрольно-вимірювальних інструментів, існує велика кількість штангенциркулів в залежності від точності вимірювання                    (0,1-0,05 мм) максимального вимірюваного розміру (15-35 см) та інших параметрів, наприклад наявності чи відсутності глибиноміра та інших конструктивних особливостей. Проте всі ШЦ мають однаковий принцип роботи. Зараз давайте розглянемо будову ШЦ-1 користуючись плакатом та замалюємо його будову у зошит. (демонстрація з поясненням будови ШЦ-1 по плакату).

А вимірюють за допомогою ШЦ-1 так. Вимірюємо будь-який розмір та дивимось, чи співпадає нульовий штрих ноніуса з поділкою на штанзі. Якщо так, то це і є дійсний розмір деталі. Якщо ж ні, то шукаємо який зі штрихів на шкалі ноніуса співпадає зі штрихом на основній штанзі ШЦ-1. Далі додаємо до того розміру на основній шкалі, який вже пройшла нульова риска на шкалі ноніуса величину долей міліметра, яку визначають по номеру співпавшей риски на шкалі ноніуса та знаючи відстань між двома сусідніми рисками ноніуса (детальне пояснення принципу роботи на декількох прикладів з демонстрацією результату вимірювання учням).

Гаразд, якщо виникли якісь запитання, то не я слухаю.

V. А зараз я роздам кожному з вас по деталі, з якої ви повинні будете зняти базові розміри та записати їх у зошит. Якщо у когось не виходить піднімайте руку.

Гаразд, а хто мені скаже (усне опитування):

  • Що ми розуміємо під вимірюванням?
  • На які два класи поділяється контрольно-вимірювальний інструмент?
  • Назвіть по декілька прикладів одномірних та багатомірних інструментів.
  • Що називають точністю вимірювання?
  • З яких основних частин складається штангенциркуль?

VІ. А зараз ми приступимо до практичної роботи. Чи у всіх є спецодяг? Добре. Сьогодні на уроці всі ви повинні будете виготовити ось такі шайби (демонстрація). Їх розмічання ви вже робили, пропоную вам зараз перевірити розмітку використовуючи ШЦ-1 та починати працювати.

Критерієм оцінки буде: 1) дотримання розмірів; 2) дотримання норм часу на виготовлення; 3) охайність; 4) зовнішній вигляд (якість остаточної обробки)

Нагадую, що при виконанні роботи треба дотримуватись безпечних прийомів праці, весь інструмент використовувати тільки за призначенням. Якщо виникають ускладнення або запитання, то звертайтеся до мене. Все, починаємо працювати.

VІІ-VІІІ. При самостійній практичній роботі учнів проводжу цільові обходи класу, перевіряю правильність виконання трудових прийомів, проведення самоконтролю та дотримання правил техніки безпеки. Допомагаю учням при виникненні ускладнень або запитань.

ІХ. Заключний інструктаж.

Аналізую об’єм роботи, виконаний на уроці кожним учнем, вказую на типові помилки, демонструю найкращі роботи.

Х. Підведення підсумків уроку.

Все, час нашого уроку вичерпався. Тож на сьогоднішньому уроці ми розглянули таку важливу тему, як „Контрольно-вимірювальний інструмент”, навчилися працювати з ШЦ-1. Мені було дуже приємно працювати з вами. Сподіваюся, що і на наступних уроках у нас пануватиме така ж атмосфера взаємоповаги та співпраці.

Виставляю оцінки за практичну роботу.

ХІ. Додому вам буде вивчити записи у зошиті. Також на наступному уроці ви почнете виготовляти молоток, тому всім обов’язково при собі мати спецодяг.

ХІІ. Кожний учень прибирає своє робоче місце, чергові – майстерню.

Все, урок закінчено, до побачення.

Категорія: Уроки 5-6 класи | Додав: admin (16.12.2014)
Переглядів: 795 | Теги: ШЦ-1, контрольно-вимірювальний | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: